icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Betaal niet voor dubieuze factuur van Activa Finance

Nieuws|De Consumentenbond waarschuwt opnieuw voor een dubieus ‘incassobureau’. Ditmaal gaat het om Activa Finance dat onduidelijke rekeningen probeert te incasseren. De Consumentenbond adviseert om niet te betalen. 

Gerard Spierenburg

Gerard Spierenburg , Woordvoerder Gepubliceerd op:1 oktober 2018

dubieuze incasso

Consumenten klagen bij de Consumentenbond dat ze door Activa Finance onder druk worden gezet om ruim €200 te betalen voor een vakantieproduct van Pronea. Klagers melden dat Activa Finance ze belt in verband met een waardebon die ze enkele maanden tot een jaar eerder telefonisch aangeboden hebben gekregen. Het zou gaan om een bon van €90 voor een weekendje weg inclusief diner. Omdat er niet binnen 14 dagen geannuleerd zou zijn, eist Activa Finance betaling van een bedrag dat inmiddels door bijkomende incassokosten zou zijn opgelopen tot €223,65. Het bedrijf dreigt deurwaarders in te schakelen als consumenten niet betalen. 

Knip- en plakwerk

Op de website van Pronea, waar Activa Finance voor incasseert, kan niets geboekt worden. Delen van de site zijn letterlijk van andere websites gekopieerd. Activa Finance heeft dezelfde eigenaar als Direct Solutions. De Consumentenbond waarschuwde eind 2017 al voor Direct Solutions omdat het consumenten benaderde met incasso’s voor ongeldige kortingsabonnementen van Shoppendoejezo.

Veranderingen in incassomarkt

De Consumentenbond krijgt geregeld klachten over bedrijfjes die proberen consumenten door misleiding en angst voor oplopende incassokosten geld af te troggelen. Het is daarom zaak kritisch te zijn op onduidelijke vorderingen en die niet zomaar te betalen. De Consumentenbond dringt verder aan op veranderingen in de incassomarkt om dit soort praktijken uit te bannen. 

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • klachten-incassobureau-Mediation-Agency
    Nieuws  |  8 okt.

    Plannen consumentenbescherming EZ hoopgevend

    De Consumentenbond is blij met de aandacht die staatssecretaris Mona Keijzer heeft voor consumentenbescherming. Tegelijkertijd zijn concretere plannen nodig om te kunnen beoordelen of ze het gewenste effect hebben.
  • van-voor-prijzen
    Nieuws  |  24 sep.

    Winkels hardleers met nep-aanbiedingen

    Veel winkels maken zich nog steeds schuldig aan nep-aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels. Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend.
  • pakkie-website
    Eerste indruk  |  27 jul.

    Pakkie

    Verkoop je wel eens iets via een online marktplaats voor tweedehands producten? Dan kun je sinds begin van het jaar de app Pakkie gebruiken om de betaling en verzending te koppelen aan elkaar. Hoe werkt de app?
  • consumentengids 7 - dagaanbiedingen checkdiedeal
    Nieuws  |  4 jul.

    Dagaanbiedingsites niet altijd goedkoop

    Deals op dagaanbiedingsites zijn soms niet zo lucratief als ze lijken. Daarnaast zijn ze vaak langer geldig dan die ene dag. Tot die conclusie komt de Consumentenbond na een steekproef.