Betaal niet voor dubieuze factuur van Activa Finance
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:1 oktober 2018
Consumenten klagen bij de Consumentenbond dat ze door Activa Finance onder druk worden gezet om ruim €200 te betalen voor een vakantieproduct van Pronea. Klagers melden dat Activa Finance ze belt in verband met een waardebon die ze enkele maanden tot een jaar eerder telefonisch aangeboden hebben gekregen. Het zou gaan om een bon van €90 voor een weekendje weg inclusief diner. Omdat er niet binnen 14 dagen geannuleerd zou zijn, eist Activa Finance betaling van een bedrag dat inmiddels door bijkomende incassokosten zou zijn opgelopen tot €223,65. Het bedrijf dreigt deurwaarders in te schakelen als consumenten niet betalen.
Knip- en plakwerk
Op de website van Pronea, waar Activa Finance voor incasseert, kan niets geboekt worden. Delen van de site zijn letterlijk van andere websites gekopieerd. Activa Finance heeft dezelfde eigenaar als Direct Solutions. De Consumentenbond waarschuwde eind 2017 al voor Direct Solutions omdat het consumenten benaderde met incasso’s voor ongeldige kortingsabonnementen van Shoppendoejezo.
Veranderingen in incassomarkt
De Consumentenbond krijgt geregeld klachten over bedrijfjes die proberen consumenten door misleiding en angst voor oplopende incassokosten geld af te troggelen. Het is daarom zaak kritisch te zijn op onduidelijke vorderingen en die niet zomaar te betalen. De Consumentenbond dringt verder aan op veranderingen in de incassomarkt om dit soort praktijken uit te bannen.
Lees ook:
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.