icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Online opzeggen vaak moeilijk gemaakt

Nieuws
|
Bedrijven maken het vaak te moeilijk om online accounts of abonnementen op te zeggen. Dat stelt de Consumentenbond, die het opzeggemak van 125 populaire diensten onder de loep nam.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:3 januari 2020

Online opzeggen

De Consumentenbond bekeek de opzegmogelijkheden op sites van onder meer verzekeraars, energieleveranciers en goede doelen. Ook werd gekeken hoe accounts kunnen worden verwijderd bij bijvoorbeeld webwinkels, datingsites en social media-platforms. Eén op de 3 bedrijven maakt online opzeggen lastig of onmogelijk. 

Weggestopte opzegopties

Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen maken het voor klanten lastig om online op te zeggen. Informatie over online opzeggen is vaak diep weggestopt op de site. Ook sturen veel van deze bedrijven nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te wijzen op andere, online opzegmogelijkheden.

Sommige webwinkels zitten klanten dwars bij het verwijderen van hun (gratis) account. Zo moeten klanten van Blokker en Fonq een e-mail sturen als zij hun account willen laten verwijderen. Maar deze procedure is haast onvindbaar doordat ze is weggestopt in de privacyverklaring.

Geen drempels

Niet alle dienstverleners werpen drempels op. Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen klantomgeving. Hetzelfde geldt voor streamingdiensten, zoals Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites.

Beterschap en smoezen

Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond pasten 10 bedrijven hun website direct aan, waaronder Greenchoice, RTL XL en Ticketmaster. Nog eens 6 bedrijven, waaronder 4 goede doelen, beloofden beterschap.

De rest kwam vooral met smoesjes, zoals ‘klanten vinden het prettiger om te bellen’. Ook beweren deze bedrijven ze dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.

Verplicht

Volgens de Wet van Dam moeten consumenten een overeenkomst op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop die is afgesloten. Een online afgesloten abonnement moet dus ook online beëindigd kunnen worden. Helaas zegt de wet zegt niets over hoe duidelijk die optie aangeboden moet worden.

De Consumentenbond adviseert consumenten om per e-mail op te zeggen, ook als die mogelijkheid niet actief wordt aangeboden.

Lees ook:

 

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Datingsites en -apps

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.