! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Online opzeggen vaak moeilijk gemaakt

Nieuws|Bedrijven maken het vaak te moeilijk om online accounts of abonnementen op te zeggen. Dat stelt de Consumentenbond, die het opzeggemak van 125 populaire diensten onder de loep nam.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:3 januari 2020

Online opzeggen

De Consumentenbond bekeek de opzegmogelijkheden op sites van onder meer verzekeraars, energieleveranciers en goede doelen. Ook werd gekeken hoe accounts kunnen worden verwijderd bij bijvoorbeeld webwinkels, datingsites en social media-platforms. Eén op de 3 bedrijven maakt online opzeggen lastig of onmogelijk. 

Weggestopte opzegopties

Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen maken het voor klanten lastig om online op te zeggen. Informatie over online opzeggen is vaak diep weggestopt op de site. Ook sturen veel van deze bedrijven nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te wijzen op andere, online opzegmogelijkheden.

Sommige webwinkels zitten klanten dwars bij het verwijderen van hun (gratis) account. Zo moeten klanten van Blokker en Fonq een e-mail sturen als zij hun account willen laten verwijderen. Maar deze procedure is haast onvindbaar doordat ze is weggestopt in de privacyverklaring.

Geen drempels

Niet alle dienstverleners werpen drempels op. Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen klantomgeving. Hetzelfde geldt voor streamingdiensten, zoals Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites.

Beterschap en smoezen

Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond pasten 10 bedrijven hun website direct aan, waaronder Greenchoice, RTL XL en Ticketmaster. Nog eens 6 bedrijven, waaronder 4 goede doelen, beloofden beterschap.

De rest kwam vooral met smoesjes, zoals ‘klanten vinden het prettiger om te bellen’. Ook beweren deze bedrijven ze dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.

Verplicht

Volgens de Wet van Dam moeten consumenten een overeenkomst op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop die is afgesloten. Een online afgesloten abonnement moet dus ook online beëindigd kunnen worden. Helaas zegt de wet zegt niets over hoe duidelijk die optie aangeboden moet worden.

De Consumentenbond adviseert consumenten om per e-mail op te zeggen, ook als die mogelijkheid niet actief wordt aangeboden.

Lees ook:

Praat mee op onze community

Nieuw & interessant

  • Datingsite nieuws
    Nieuws | 6 jul.

    Datingsites en -apps zijn duur en de kans op succes klein

    De kans om de ware te vinden via een datingsite of -app is klein. Bovendien zijn de platforms soms duur en zijn ze lang niet altijd duidelijk over wat ze precies kosten.
  • Bestelfraude
    Nieuws | 29 jun.

    Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond

    Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
  • Factuur zorgelijk
    23 jun.

    Niets besteld, wel een aanmaning

    Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 
  • Datingsites en -apps
    17 jun.

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 15 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.