Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:25 augustus 2020

Onderzoekers van de Consumentenbond vulden bij 15 supermarktketens hun boodschappenmand met 125 verschillende producten van A-merken, zoals Calvé-pindakaas en Ariel-wasmiddel. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. Gemiddeld blijkt het huismerkmandje 45% goedkoper. Het prijsverschil is het grootst (48%) bij Deen, Deka, Dirk en Vomar. Uitschieters zijn er vooral bij de wasmiddelen en vaatwastabletten. Zo is waspoeder van het huismerk gemiddeld 79% goedkoper dan die van Ariel. Sommige producten verschillen nauwelijks van elkaar in prijs, zoals houdbare melk. Een enkele keer is het huismerk zelfs iets duurder dan het A-merk.
Verschil groeit
Het prijsverschil tussen A-merk en huismerk groeit elk jaar met zo’n 5%. Zo was in 2018 het onderlinge prijsverschil nog 36%, in 2019 40% en nu is het gemiddeld 45%. Een verklaring daarvoor is dat bij sommige supermarkten het huismerk langzaam samensmelt met het nog goedkopere budgetmerk. Dit is vooral bij Albert Heijn en Jumbo het geval, maar andere supermarkten volgen. Ook zijn A-merken vorig jaar duurder geworden.
Aanbiedingen
Consumenten die toch graag A-merken kopen, doen er goed aan om op aanbiedingen te letten. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30% en 35%.
Aanbiedingen zijn niet meegenomen in het prijzenonderzoek. Ook keken de onderzoekers niet naar mogelijke kwaliteitsverschillen.
Het hele onderzoek is te lezen in de Consumentengids van september en voor leden online op Goedkope huismerken in de supermarkt.
Lees ook:
Nieuw & interessant
Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.
Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.
- Test
Test problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten. Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.