! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Prijsverschil tussen A-merk en huismerk steeds groter

Nieuws|Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Was het verschil in 2014 nog 24%, nu zijn huismerkartikelen gemiddeld 45% goedkoper, met uitschieters tot bijna 80%.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:25 augustus 2020

Prijspeiling supermarkten

Onderzoekers van de Consumentenbond vulden bij 15 supermarktketens hun boodschappenmand met 125 verschillende producten van A-merken, zoals Calvé-pindakaas en Ariel-wasmiddel. Een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk. Gemiddeld blijkt het huismerkmandje 45% goedkoper. Het prijsverschil is het grootst (48%) bij Deen, Deka, Dirk en Vomar. Uitschieters zijn er vooral bij de wasmiddelen en vaatwastabletten. Zo is waspoeder van het huismerk gemiddeld 79% goedkoper dan die van Ariel. Sommige producten verschillen nauwelijks van elkaar in prijs, zoals houdbare melk. Een enkele keer is het huismerk zelfs iets duurder dan het A-merk.

Verschil groeit

Het prijsverschil tussen A-merk en huismerk groeit elk jaar met zo’n 5%. Zo was in 2018 het onderlinge prijsverschil nog 36%, in 2019 40% en nu is het gemiddeld 45%. Een verklaring daarvoor is dat bij sommige supermarkten het huismerk langzaam samensmelt met het nog goedkopere budgetmerk. Dit is vooral bij Albert Heijn en Jumbo het geval, maar andere supermarkten volgen. Ook zijn A-merken vorig jaar duurder geworden.

Aanbiedingen

Consumenten die toch graag A-merken kopen, doen er goed aan om op aanbiedingen te letten. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30% en 35%.

Aanbiedingen zijn niet meegenomen in het prijzenonderzoek. Ook keken de onderzoekers niet naar mogelijke kwaliteitsverschillen.

Het hele onderzoek is te lezen in de Consumentengids van september en voor leden online op Goedkope huismerken in de supermarkt.

Lees ook:

Vind je dit artikel waardevol? Met jouw steun kunnen we iedereen blijven helpen. Help jij ons met een donatie?

Ja, ik doneer

€10 €15 €20

of kies een ander bedrag

Zorg - Doneer - Square

Nieuw & interessant

  • Datingsite nieuws
    Nieuws | 6 jul.

    Datingsites en -apps zijn duur en de kans op succes klein

    De kans om de ware te vinden via een datingsite of -app is klein. Bovendien zijn de platforms soms duur en zijn ze lang niet altijd duidelijk over wat ze precies kosten.
  • Bestelfraude
    Nieuws | 29 jun.

    Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond

    Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
  • Factuur zorgelijk
    23 jun.

    Niets besteld, wel een aanmaning

    Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 
  • Datingsites en -apps
    17 jun.

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 15 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.