icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

2019

19 maart 2019

Collectief schadevergoeding eisen eindelijk mogelijk

De Consumentenbond is blij dat onafhankelijke belangenorganisaties eindelijk collectief schadevergoeding kunnen eisen voor groepen gedupeerde consumenten.

18 maart 2019

Nieuw kwaliteitskeurmerk voor opgeknapte iPhones

De brancheorganisatie Techniek Nederland heeft een keurmerk geïntroduceerd voor bedrijven die refurbished iPhones verkopen. De Consumentenbond is blij met dit initiatief.

15 maart 2019

Gebruikers Huisbaasje besparen op energierekening

Consumenten die gebruik maken van Huisbaasje, de energieverbruiksmanager van de Consumentenbond, besparen gemiddeld €75 per jaar op hun gasrekening en €50 op hun stroom.

7 maart 2019

Consumentenbond blij met optreden tegen cookiewalls

De Consumentenbond is blij dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat optreden tegen cookiewalls. Bedrijven mogen bezoekers die hun tracking cookies niet accepteren, de toegang tot hun website niet ontzeggen.

6 maart 2019

Betere bescherming tegen acrylamide nodig

Er moeten betere regels komen om consumenten te beschermen tegen acrylamide. Dat schrijft BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties, in een brief aan de Europese Commissie.

5 maart 2019

‘Tweede Kamer, steun motie acceptatie cash in apotheek’

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op om de motie van CDA/50Plus te steunen om apotheken te verplichten contant geld aan te nemen.

28 februari 2019

Nieuwe test helpt consumenten groenere auto’s te kiezen

Green NCAP presenteerde 28 februari in Brussel een nieuw programma dat groener rijden moet bevorderen. Daarbij werden ook meteen de testresultaten van de eerste 12 auto’s bekend gemaakt. De Consumentenbond is nauw betrokken bij het programma en blij met dit initiatief.

28 februari 2019

Zorgen over faillissementen energieleveranciers

Het faillissement van energiebedrijf Robin Energie baart de Consumentenbond zorgen. Het faillissement is het tweede in korte tijd. De Consumentenbond roept energieleveranciers daarom op haast te maken met een garantiefonds.

28 februari 2019

Sjoemelen met reviews op internet fluitje van een cent

De Consumentenbond adviseert om niet al te veel waarde te hechten aan lyrische reviews op internet. Het blijkt kinderlijk eenvoudig om deze te manipuleren.

28 februari 2019

Bijna 40% besteedt belastingaangifte uit

Bijna 4 op de 10 mensen besteedt het invullen van hun belastingaangifte weleens uit aan een expert, blijkt uit een enquête van de Consumentenbond.

27 februari 2019

Winkels misleiden met adviesprijzen

Winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Zo spiegelen ze consumenten een niet bestaand voordeel voor.

26 februari 2019

Klachten over hoge eindafrekening Innova

De Consumentenbond krijgt tientallen klachten over de eindafrekening van energieleverancier Innova. Deze leverancier heeft de klanten overgenomen van het failliete EnergieFlex.

26 februari 2019

Kinderlijk eenvoudig: zware medicijnen kopen

Iedereen kan, zonder controle van een arts, receptmedicijnen via internet kopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

25 februari 2019

Bankklanten ontevreden over kosten en beleid

Banken verhogen keer op keer hun tarieven voor betaalpakketten. Consumenten vinden de kosten niet in verhouding met de teruglopende dienstverlening, maar toch stapt bijna niemand over, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

19 februari 2019

Gesprek met apothekers over contant betalen

​​​​​​​Apothekersketen Boots buigt zich over het verzoek van de Consumentenbond om te stoppen met het beleid om alleen pinbetalingen te accepteren. Bij een negatief antwoord, zal de Consumentbond de politiek vragen om maatregelen.

12 februari 2019

Verbied telemarketing en verplicht registratie incassobureaus

De Consumentenbond pleit voor een verbod op telemarketing en een snelle invoering van een register voor incassobureaus.

11 februari 2019

Succes Meldpunt: bankafschriften iets begrijpelijker

Vanaf 11 februari toont de Rabobank op afschriften direct de winkelnaam waar een aankoop is gedaan, als de winkel gebruik maakt van Rabo’s online betaalservice. Een succes voor het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften.

7 februari 2019

ING en Rabobank benadelen klanten met spaarhypotheek

Klanten van ING en Rabobank die hun aflopende spaarhypotheek willen verlengen worden ernstig benadeeld. De banken rekenen bij deze hypotheekvorm een hogere rente dan bij een gewone annuïteitenhypotheek.

30 januari 2019

Gevaarlijke stoffen in lippenbalsem voor kinderen

De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop waarschuwt voor onveilige lippenbalsems voor kinderen. Uit onderzoek blijkt dat er schadelijke stoffen in zitten.

29 januari 2019

Doorbraak voor consumenten: Tweede Kamer akkoord met wet collectieve schadevergoeding

‘Een historisch moment voor Nederlandse consumenten’, zo noemt de Consumentenbond de instemming van de Tweede Kamer met het wetsvoorstel dat collectieve schadevergoeding mogelijk maakt.


Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in