icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tips om duurzaam boodschappen te doen

De productie, het transport en de consumptie van voedsel heeft veel invloed op dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden voor telers en het milieu. Het helpt om bewust met eten om te gaan en dus duurzaam boodschappen te doen. Wij geven je een aantal tips.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:13 september 2018

duurzaam-boodschappen

Duurzaam boodschappen doen helpt en is helemaal niet zo moeilijk. Een paar tips om dit voor elkaar te krijgen:

  1. Kies vaker plantaardig. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit peulvruchten, noten of kant-en-klare vleesvervangers. Let wel op het zoutgehalte van die vleesvervangers. Daarnaast komen er steeds meer nieuwe eiwitbronnen op de markt. Vleesvervangers op basis van zuivel zijn iets minder duurzaam.
  2. Kies zoveel mogelijk lokale producten, of kies in ieder geval producten die niet zijn ingevlogen. Bij groente en fruit kun je letten op het volgende punt.
  3. Kies voor verse seizoensgroente en -fruit. Milieu Centraal heeft een Groente- en fruitkalender waarop staat wanneer welke soorten in het seizoen zijn.
  4. Drink water uit de kraan. Leidingwater is veel minder milieubelastend dan verpakt water, zoals in een plastic of glazen fles.
  5. Verminder verpakkingsafval. Verpakkingen zijn nuttig voor de houdbaarheid en bescherming van producten, maar belasten ook het milieu. Je kunt hier rekening mee houden door bewust om te gaan met verpakkingen.
  6. Let op de ingrediënten van je eten. Rijst is minder duurzaam dan aardappelen omdat bij de natte rijstteelt grote hoeveelheden van het sterke broeikasgas methaan vrijkomt.
    Ook aan palmolie kleven nogal wat nadelen. Voor de productie daarvan zijn veel regenwouden gekapt. De Roundtable on Sustainable Palm Oil probeert de palmolieproductie te verduurzamen. Fabrikanten die hieraan meedoen gebruiken steeds vaker duurzamere palmolie. Wel blijken er nogal wat verschillen in hoe bedrijven hiermee omgaan.
  7. Let op duurzaamheidskeurmerken. Voor dierlijke producten kun je letten op het Beter Leven Keurmerk. Hoe meer sterren, hoe meer er rekening is gehouden met het dierenwelzijn. Voor andere producten als groente en fruit zijn Fairtrade, Rainforest Alliance, PlanetProof, Europees biologisch, Eko en Demeter de topkeurmerken.
  8. Eet volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dit is niet alleen gezond, maar ook duurzamer. Wil je weten waar jij extra op kunt letten? Doe dan de test van het Voedingscentrum.
  9. Ga niet alleen op het uiterlijk af. Probeer vaker groente en fruit mee te nemen dat er qua vorm en kleur niet perfect uit ziet. De kwaliteit is prima en het smaakt net zo goed. Als iedereen het laat liggen wordt het weggegooid. En dat is natuurlijk zonde. Discussieer hierover mee op de Community
  10. Verspil zo weinig mogelijk voedsel. Je kunt thuis letten op het juist bewaren van voedsel om voedselverspilling tegen te gaan.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • muesli
    12 nov.

    Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

    Ontbijtgranen zijn ongekend populair en een welkom alternatief voor de boterham met kaas. Maar is het ook een verstandig ontbijt? De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker en zijn daarom geen goede keus.
  • zwart-softijs
    4 okt.

    Hoe gezond is houtskool in je eten?

    Van zwart ijs tot zwarte drankjes. Zwarte voeding is wereldwijd een hype. De zwarte kleur komt van houtskool. Maar is houtskool in voeding wel gezond?
  • voedings-app-winkel
    27 sep.

    5 populaire voedingsapps

    Gezonder eten met je smartphone. Er zijn allerlei apps die dat beloven. Wij onderzochten 5 populaire voedingsapps op gebruiksgemak, kwaliteit en privacy.
  • gluten vrij
    11 sep.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.