icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

De aannemer levert te laat op

De stappen die je kunt ondernemen hangen af van wat je met de aannemer hebt afgesproken over de oplevering.

Als je een vaste datum (bijv. 15 februari) hebt afgesproken en de vertraging van de oplevering kan worden toegerekend aan de aannemer, dan is de aannemer aansprakelijk. De aannemer moet de schade vergoeden die je door de overschrijding lijdt.

Als je een vermoedelijke termijn (bijv. 'in de maand juni') bent overeengekomen, dan moet je de aannemer na overschrijding een redelijke termijn geven om de oplevering te voltooien. Als de aannemer deze redelijke termijn overschrijdt, is hij in verzuim en verantwoordelijk voor de schade die je hierdoor lijdt.

Als de oplevering in werkbare dagen is uitgedrukt, dan zul je het aantal werkbare dagen moeten aantonen.

Wat zijn mijn rechten?

De Algemene Voorwaarden voor Aannemingen in het bouwbedrijf (AVA) geven je recht op een vaste schadevergoeding per dag overschrijding. Als de aannemer de AVA niet hanteert zul je moeten aantonen welke schade je hebt geleden.

Wat kan ik het beste doen?

  • Als definitief bekend is wanneer de aannemer oplevert, kun je berekenen hoeveel dagen de aannemer te laat is en op hoeveel schadevergoeding je recht hebt.
  • Je kunt in beginsel de schadevergoeding van de aannemer verrekenen met de termijnen die je nog moet betalen. Meld dit dan schriftelijk aan de aannemer via een aangetekende brief (zie voorbeeldbrief).

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Voorbeeldbrief