icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Smartphone of tablet stuk? Zo laat je hem repareren

Je smartphone of tablet kan zomaar kapot gaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar het apparaat kan ook last hebben van een technisch gebrek. Met deze tips kies je de beste manier om je smartphone of tablet te repareren.

Andre van Zwet

Andre van Zwet , Expert Elektronica Bijgewerkt op:27 september 2018

smartphone-reparatie

Wat zijn je rechten?

Defect buiten jouw schuld om

Wanneer je smartphone of tablet eerder dan verwacht en buiten jouw schuld stuk gaat heb je recht op kosteloze reparatie. Je hebt namelijk wettelijk recht op een deugdelijk (goed) product. Daarnaast biedt de fabrikant vaak ook 1 of 2 jaar fabrieksgarantie. Die garantie is een soort ‘extraatje’ en kan nooit je wettelijke rechten aantasten.

Check je recht op garantie!

Is jouw aankoop onlangs stuk gegaan en ben je benieuwd of je nog recht hebt op garantie? In een paar eenvoudige stappen weet je snel wat je garantierecht is én hoe je dat kunt halen! 

Naar de Garantiechecker

Kenjerechten-3

Defect door eigen schuld

  • Gaat het om een reparatie van een gebrek dat door eigen schuld is veroorzaakt, dan heb je geen recht op kosteloos herstel door de verkoper. In de meeste gevallen zal de reparatie ook niet door de fabrieksgarantie gedekt worden, tenzij je een aanvullende verzekering hebt afgesloten bij de fabrikant.
  • Heb je een inboedelverzekering met buitenshuisdekking? Mogelijk dekt die verzekering (deels) de schade.
  • Soms is de fabrikant bereid tot reparatie, maar rekent daar dan kosten voor. Voordeel daarbij is dat je je oorspronkelijke fabrieksgarantie kunt behouden.
  • Wanneer je zelf een reparateur kiest heb je veel keuze. Maar bij een eventueel nieuw gebrek, dat je niet zelf hebt veroorzaakt, zal het erg lastig worden om nog op grond van je wettelijke rechten of fabrieksgarantie een kosteloze reparatie te krijgen. De verkoper of fabrikant kan dan aanvoeren dat iemand anders aan het apparaat heeft gezeten.

Bepaal aan de hand van de leeftijd, aanschafprijs en de prijs van de reparatie hoe belangrijk het is om je wettelijke garantie en/of fabrieksgarantie te behouden en wie je als reparateur kiest.

Voordat je naar een reparateur gaat

Ga niet direct naar een reparateur met een kapotte smartphone of tablet, maar bekijk eerst onze checklist. Dit moet je van tevoren checken.

Checklist

  1. Reservekopie: staan er belangrijke foto’s of andere bestanden op je smartphone of tablet? Dan is het fijn om een reservekopie te hebben.
    Als je smartphone of tablet nog deels werkt, kun je soms nog een back-up maken voor reparatie. Zit er een sd-kaartje in je smartphone of tablet, haal deze er dan uit. Vergeet ook de simkaart niet. Je kunt bestanden kwijtraken als je een telefoon laat repareren. Bijvoorbeeld omdat alles is teruggezet naar de fabrieksinstellingen, of omdat je een vervangend toestel krijgt. Na het maken van de reservekopie kun je de bestanden op je smartphone of tablet ook wissen.
  2. Garantie: wanneer je smartphone of tablet stuk gaat buiten jouw schuld om heb je misschien recht op garantie. Je hebt namelijk wettelijk recht op een deugdelijk (goed) product. Lees meer over garantie binnen de garantietermijn.
     
  3. Zelf repareren: een smartphone of tablet is niet eenvoudig uit elkaar te halen. Je moet goed weten wat je doet, anders gaat het snel mis. Zelf repareren is dus bijna nooit een optie, tenzij je precies weet wat je doet. Wil je toch een poging wagen, zoek dan op het internet of YouTube naar een stappenplan. Op iFixit zijn er veel te vinden. Zorg ook voor goed gereedschap, dat is het halve werk.
     
  4. Repareren of vervangen: is je smartphone of tablet door jouw schuld stukgegaan, dan heb je geen recht op garantie. De reparatie moet je dan zelf betalen. Bedenk je wel dat de kosten hoog kunnen zijn. Misschien werkte het toestel sowieso al minder, of ontvangt je toestel geen updates meer.
    Het kan dan beter zijn om een nieuwe te kopen. Dat is minder duurzaam, maar als je snel na een reparatie weer een nieuw toestel moet kopen betaal je snel meer dan nodig. Vooral bij waterschade kunnen veel onderdelen beschadigd zijn, waardoor reparatie erg duur kan worden. Laat een reparateur in dat geval van tevoren beoordelen wat de reparatie gaat kosten. Je oude toestel kun je online verkopen zodat deze herbruikt kan worden.

Fabrikant, andere reparateur, vervangen of zelf repareren?

Fabrikant of andere reparateur

Wil je het toestel buiten de garantie laten repareren, dan kunnen er grote verschillen zijn tussen reparateurs. Bekijk de voor- en nadelen.

FabrikantAndere reparateur

+ Originele onderdelen

+ Behoud van je fabrieksgarantie

-  Toestel opsturen

+  Soms reparatie op locatie

-  Soms originele onderdelen, soms niet

-  De fabrieksgarantie zal meestal vervallen 

Reparatie van een telefoonscherm is bij de telefoonfabrikant vaak goedkoper dan bij de zelfstandige reparatieshop. Dat blijkt uit een prijsonderzoek van de Digitaalgids (november 2016). De prijsverschillen tussen die zelfstandige reparateurs zijn ook groot, dus vergelijken is de moeite waard. In onze smartphonevergelijker zie je per toestel wat het kost om je scherm en/of accu te laten repareren bij de fabrikant. (Let op: hiervoor moet je ingelogd zijn)

Zelf repareren

Een smartphone of tablet is niet eenvoudig uit elkaar te halen. Je moet goed weten wat je doet, anders gaat het snel mis. Zelf repareren is dus bijna nooit een optie, tenzij je precies weet wat je doet. Wil je toch een poging wagen, zoek dan op het internet of YouTube naar een stappenplan. Op iFixit zijn er veel te vinden. Zorg ook voor goed gereedschap, dat is het halve werk.

Toestel vervangen

De kosten voor reparatie kan hoog zijn, zeker voor een ouder toestel. Misschien werkte het toestel sowieso al minder, of ontvangt je toestel geen updates meer. Het kan dan beter zijn om een nieuwe te kopen. Dat is minder duurzaam, maar als je snel na een reparatie weer een nieuw toestel moet kopen, betaal je snel meer dan nodig. Vooral bij waterschade kunnen veel onderdelen beschadigd zijn, waardoor reparatie erg duur kan worden. Laat een reparateur in dat geval van tevoren beoordelen wat de reparatie gaat kosten. Je oude toestel kun je online verkopen zodat deze herbruikt kan worden.

Waar moet je op letten bij reparateurs?

Origineel of niet

Wie zijn toestel niet bij de fabrikant laat repareren doet er verstandig aan te vragen wat voor onderdelen de reparateur gebruikt. Originele onderdelen kunnen van hogere kwaliteit zijn, bijvoorbeeld omdat de kijkhoek of het contrast beter is. Toch kan het bij sommige reparaties ook handig zijn om voor 'namaakonderdelen' te kiezen, die zijn vaak weer een stuk goedkoper.

Reparatieshop of opsturen

Veel reparatieshops kunnen bepaalde reparaties, zoals een gebroken scherm, ter plekke uitvoeren. Dan is hij dezelfde dag weer gemaakt of kun je er direct in de winkel op wachten. Soms is een reparatie ingewikkelder of worden reparaties op andere locaties uitgevoerd, dan ben je je toestel enige tijd kwijt. Om bereikbaar te blijven krijg je soms een leentoestel. Dat kan bijvoorbeeld als je een iPhone via Apple laat repareren. Vraag de reparatieshop of je gebruik kunt maken van een leentoestel. Niet alle winkels zullen dit aanbieden, dus reken er niet op.

Onderzoekskosten

Als de reparateur oordeelt dat de reparatie niet onder garantie valt, volgt een rekening of offerte. Ook door onverwachte gebreken kan de rekening hoger uitvallen. Als je niet akkoord gaat met een offerte en het apparaat terug wilt, moet je mogelijk onderzoekskosten betalen. Laat je daarom goed informeren over onderzoekskosten voordat je een toestel afgeeft of opstuurt.

Garantie op reparatie

De reparateur geeft soms garantie op het gerepareerde onderdeel zelf, bijvoorbeeld voor een periode van 6 maanden. Bespreek of je garantie krijgt op het gerepareerde onderdeel en hoe lang deze geldig is.

Hoe vind je een reparateur?

Een reparatie binnen de garantie kun je het beste regelen via het verkooppunt. Valt de reparatie buiten de garantie, maar wil je toch dat de fabrikant deze uitvoert. Neem dan contact op met de klantenservice van dat merk. Bij Apple kun je ook langs een erkend servicepunt gaan.

Een onafhanelijke reparatieshop voor smartphones en tablets zie je steeds vaker in het straatbeeld. Je kunt ze ook vinden door op het internet te zoeken naar 'smartphone reparatie' samen met een regio of stad in de buurt. Zoek op internet op de bedrijfsnaam om ervaringen van anderen te lezen.

Lees ook: