icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Smartphone of tablet stuk? Zo kies je een reparateur

Je smartphone of tablet kan zomaar kapot gaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar het apparaat kan ook last hebben van een technisch gebrek. Met deze tips kies je de beste reparateur.
Andre van Zwet
Andre van Zwet

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  29 mei 2017

smartphone-reparatie

Voordat je naar een reparateur gaat

Ga niet direct naar een reparateur met een kapotte smartphone of tablet, maar bekijk eerst onze checklist. Zo bepaal je zelf of repareren in jouw situatie handig is.

Checklist

  1. Reservekopie: staan er belangrijke foto’s of andere bestanden op je smartphone of tablet? Dan is het fijn om een reservekopie te hebben.
    Als je smartphone of tablet nog deels werkt, kun je soms nog een back-up maken voor reparatie. Zit er een sd-kaartje in je smartphone of tablet, haal deze er dan uit. Vergeet ook de simkaart niet. Je kunt bestanden kwijtraken als je een telefoon laat repareren. Bijvoorbeeld omdat alles is teruggezet naar de fabrieksinstellingen, of omdat je een vervangend toestel krijgt. Na het maken van de reservekopie kun je de bestanden op je smartphone of tablet ook wissen.
  2. Garantie: wanneer je smartphone of tablet stuk gaat buiten jouw schuld om heb je misschien recht op garantie. Je hebt namelijk wettelijk recht op een deugdelijk (goed) product. Lees meer over garantie binnen de garantietermijn.
     
  3. Zelf repareren: een smartphone of tablet is niet eenvoudig uit elkaar te halen. Je moet goed weten wat je doet, anders gaat het snel mis. Zelf repareren is dus bijna nooit een optie, tenzij je precies weet wat je doet. Wil je toch een poging wagen, zoek dan op het internet of YouTube naar een stappenplan. Op iFixit zijn er veel te vinden. Zorg ook voor goed gereedschap, dat is het halve werk.
     
  4. Repareren of vervangen: is je smartphone of tablet door jouw schuld stukgegaan, dan heb je geen recht op garantie. De reparatie moet je dan zelf betalen. Bedenk je wel dat de kosten hoog kunnen zijn. Misschien werkte het toestel sowieso al minder, of ontvangt je toestel geen updates meer.
    Het kan dan beter zijn om een nieuwe te kopen. Dat is minder duurzaam, maar als je snel na een reparatie weer een nieuw toestel moet kopen betaal je snel meer dan nodig. Vooral bij waterschade kunnen veel onderdelen beschadigd zijn, waardoor reparatie erg duur kan worden. Laat een reparateur in dat geval van tevoren beoordelen wat de reparatie gaat kosten. Je oude toestel kun je online verkopen zodat deze herbruikt kan worden.

Fabrikant of andere reparateur?

Wil je het toestel laten repareren, dan kunnen er grote verschillen zijn tussen reparateurs. Vooral reparaties door de fabrikant worden op een andere manier uitgevoerd. Bekijk de voor- en nadelen.

Fabrikant Andere reparateur

+ Originele onderdelen

+ Behoud van je fabrieksgarantie

-  Toestel opsturen

+  Soms reparatie op locatie

-  Soms originele onderdelen, soms niet

-  De fabrieksgarantie zal meestal vervallen 

Reparatie van een telefoonscherm is bij de telefoonfabrikant vaak goedkoper dan bij de zelfstandige reparatieshop. Dat blijkt uit een prijsonderzoek van de Digitaalgids (november 2016). De prijsverschillen tussen die zelfstandige reparateurs zijn ook groot, dus vergelijken is de moeite waard.

Origineel of niet?

Wie zijn toestel niet bij de fabrikant laat repareren doet er verstandig aan te vragen wat voor onderdelen de reparateur gebruikt. Originele onderdelen kunnen van hogere kwaliteit zijn, bijvoorbeeld omdat de kijkhoek of het contrast beter is. Toch kan het bij sommige reparaties ook handig zijn om voor 'namaakonderdelen' te kiezen, die zijn vaak weer een stuk goedkoper.

Garantie

De garantie op je toestel zal meestal vervallen als de reparatie niet door de fabrikant wordt uitgevoerd. Het is wel goed mogelijk dat de reparateur je garantie geeft op de reparatie, bijvoorbeeld voor 6 maanden. Bespreek of je garantie krijgt op het gerepareerde onderdeel, en hoe lang deze geldig is.

Ter plekke of opsturen?

Veel reparatieshops kunnen bepaalde reparaties, zoals een gebroken scherm, ter plekke uitvoeren. Dan is hij dezelfde dag weer gemaakt of kun je er direct in de winkel op wachten. Soms is een reparatie ingewikkelder of worder reparaties op andere locaties uitgevoerd, dan ben je je toestel enige tijd kwijt. Om bereikbaar te blijven krijg je soms een leentoestel. Dat kan bijvoorbeeld als je een iPhone via Apple laat repareren. Vraag de reparatieshop of je gebruik kunt maken van een leentoestel. Niet alle winkels zullen dit aanbieden, dus reken er niet op.

Onderzoekskosten

Als de reparateur oordeelt dat de reparatie niet onder garantie valt, volgt een rekening of offerte. Ook door onverwachte gebreken kan de rekening hoger uitvallen. Als je niet akkoord gaat met een offerte en het apparaat terug wilt, moet je mogelijk onderzoekskosten betalen. Laat je daarom goed informeren over onderzoekskosten voordat je een toestel afgeeft of opstuurt.

Hoe vind ik een reparateur?

Een reparatie binnen de garantie kun je het beste regelen via het verkooppunt. Valt de reparatie buiten de garantie, maar wil je toch dat de fabrikant deze uitvoert. Neem dan contact op met de klantenservice van dat merk. Bij Apple kun je ook langs een erkend servicepunt gaan.

Een onafhanelijke reparatieshop voor smartphones en tablets zie je steeds vaker in het straatbeeld. Je kunt ze ook vinden door op het internet te zoeken naar 'smartphone reparatie' samen met een regio of stad in de buurt. Zoek op internet op de bedrijfsnaam om ervaringen van anderen te lezen.

Lees ook

In de Digitaalgids van november 2016 staat het artikel 'Scherm kapot?' (pdf). In deze prijspeiling kijken we naar de kosten bij reparatie van een smartphonescherm.

scherm kapot