! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Naar een gezondere levensstijl: bepaal je doel in 8 stappen

Een concreet en haalbaar doel is een handig hulpmiddel bij het veranderen van je gedrag. Zo kun je goed overzicht houden en verlies je je doel niet uit het oog. Het is bovendien goed voor je motivatie.
Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 30 november 2020

Stap 1: De 0-meting

Begin met het bepalen van het startpunt. Je kunt jezelf wegen, je BMI berekenen en je tailleomtrek meten. Zo heb je straks inzicht in je voortgang. 

Stap 2: Het doel beschrijven

Bedenk voor jezelf wat je concreet wilt bereiken. Afvallen? Je conditie verbeteren? Gezonder eten? Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Zo maak je helder waar je naartoe werkt. 

Begin klein. Formuleer voor jezelf een haalbaar en concreet doel. Bedenk kleine stappen die weinig moeite kosten. Bijvoorbeeld iedere week 0,1 - 0,5 kilo afvallen. Klein beginnen vergroot de kans op succes, omdat je het beter volhoudt. 

Stap 3: De reden beschrijven

Waarom wil je dit doel bereiken? Bedenk voor jezelf wat deze verandering je oplevert. Nu en op de lange termijn. Dit helpt je om gemotiveerd te blijven. Wil je afvallen om weer in je favoriete broek te passen? Of ben je het bijvoorbeeld beu om buiten adem te raken tijdens het stofzuigen? 

Stap 4: Het tijdsbestek bepalen

Maak het doel tijdsgebonden. Dus bepaal binnen welk termijn je het doel wilt behalen. Je wilt bijvoorbeeld voor de zomer 3 kilo afvallen. Of binnen 2 maanden fit genoeg zijn om 20 minuten achter elkaar te kunnen hardlopen. 

Blijf wel realistisch. Een te hoog gegrepen doel leidt tot teleurstellingen. Als je je doel hebt behaald, kun je altijd nog een vervolgdoel stellen. 

Stap 5: De manier bepalen

Op welke manier ga je dit doel binnen deze tijd bereiken? Schrijf concreet op welke stappen je onderneemt. Zorg dat deze stappen klein zijn, dat maakt het beter behapbaar. De kracht zit hem in de herhaling. Daarmee creëer je gezonde gewoontes. En is de kans op slagen groter.

Ontzeg jezelf bijvoorbeeld niet alle lekkere dingen. En verplicht jezelf niet tot iedere dag fanatiek sporten. Bouw het liever langzaam op. Heb je een standaard snackmomentje, kies dan eens een gezonder alternatief. En begin met dagelijks een korte wandeling in je pauze.   

Maak het haalbaar en concreet. Dus zeg niet alleen 'ik wil 10 kilo afvallen', maar 'ik ga elke dag na de lunch een stuk wandelen'.  Doe ’s ochtends gelijk je wandelschoenen aan. Dat verlaagt de drempel om ergens op de dag een stukje te gaan lopen. Begin dan bijvoorbeeld met een kwartiertje wandelen. Bouw het vervolgens stap voor stap op. 

Stap 6: De valkuilen inzichtelijk maken

Breng je eigen valkuilen in kaart. Bedenk bij welke situaties je sneller in de fout gaat. Bijvoorbeeld op een feestje, als je een glaasje wijn hebt gedronken of in het weekend voor de televisie. Het helpt om je hier bewust van te zijn. 

Stap 7: Valkuilen voorkomen

Je weet nu waar je valkuilen zich bevinden. Bedenk van tevoren hoe je met zulke lastige situaties omgaat. Wat kun je doen om te voorkomen dat je in de fout gaat? Misschien helpt het om in zo’n situatie gezonde snacks op tafel te zetten. Zoals groente met een dipje. Zodat je minder snel die chips zak opentrekt. Of haal de chips niet in huis. Dan word je ook niet in de verleiding gebracht. 

Stap 8: Wees niet te streng voor jezelf 

Het kan altijd gebeuren dat het een keer misgaat. Bepaal voor jezelf hoe je met zo'n baalmoment omgaat. Wees niet te streng voor jezelf. Verleidingen weerstaan blijft lastig. Je wilskracht is ook wel eens moe, blijf niet in een baalmoment hangen. En geef vooral niet gelijk je goede gewoontes op. Pak de draad gewoon weer op.

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Sport senior kind
    20 jul.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.
  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt.