icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

BEUC (Europese samenwerking)

In Europa werken we samen met 32 consumentenorganisaties, verenigd in BEUC.

Bijgewerkt op:  4 augustus 2016


Oprichting

De Consumentenbond is een van de oprichters van BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), sinds 1962 dé Europese consumentenorganisatie. Meer dan 30 onafhankelijke consumentenorganisaties uit de 15 EU-lidstaten, de Europese vrijhandelsassociatie (EVA) en uit de kandidaat-lidstaten, zijn lid. Aangezien het merendeel van nieuwe nationale consumentenwetgeving in Brussel wordt bedacht en gemaakt, is een Europese koepelorganisatie van consumentenorganisaties onontbeerlijk. 

Werkzaamheden

BEUC komt op voor de belangen van alle Europese consumenten bij de Europese Commissie, het Europees Parlement, de Raad en het Sociaal en Economisch Comité. BEUC is dan ook gevestigd in Brussel, het politieke hart van Europa. Die belangenbehartiging gebeurt op een aantal manieren.

Ten eerste houdt BEUC zich bezig met het nauwkeurig volgen van alle ontwikkelingen op Europees niveau, probeert deze te beïnvloeden en vraagt aandacht voor het consumentenbelang. BEUC communiceert daarover met haar leden. Ten tweede speelt BEUC een belangrijke rol bij het bepalen van gezamenlijke standpunten van de verschillende Europese consumentenorganisaties over onderwerpen die in Europa spelen. Ten derde brengt BEUC de standpunten onder de aandacht van de Europese instellingen, via pers, presentaties en lobby.

Het bestuur van de BEUC komt twee keer per jaar bijeen om te praten over het te voeren beleid en spreekt dan over politieke zaken, zoals internationale handel. Maar ook over technische onderwerpen als voedseladditieven en standaarden voor het testen van auto's.

Daarnaast organiseert BEUC bij voorkomende politieke kwesties bijeenkomsten met inhoudsdeskundigen. Men probeert dan de standpunten en het beleid van de verschillende consumentenorganisaties op elkaar af te stemmen.

BEUC zorgt er dus voor dat in de Europese regelgeving het belang van de consument zo goed mogelijk geregeld wordt. En dat consumenten een zo goed mogelijke rechtspositie hebben bij geschillen met bedrijven die het niet zo nauw nemen met hun klanten.