icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vluchttijden gewijzigd, waar heb je recht op?

Wijzigingen in vluchttijden komen bijna altijd ongelegen. Gelukkig heb je in bepaalde gevallen recht op compensatie. Wat je rechten zijn, hangt af van wanneer je geïnformeerd bent over de wijziging en de vluchttijden van je nieuwe vlucht. 

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:3 mei 2019

Artikel vlucht gewijzigd geannuleerd

Lijndienstticket

Heb je een (los) lijndienstticket geboekt, dan hoef je niet zomaar akkoord te gaan met gewijzigde vluchttijden. De meeste maatschappijen behouden zich het recht voor om tijden te wijzigen, maar geven het ticketgeld terug als je een wijziging niet accepteert.

Recht op compensatie

Of je recht hebt op compensatie in geld hangt ervan af hoe lang van tevoren de wijziging is doorgegeven. Op basis van de Europese Verordening mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema, zonder dat ze compensatie hoeven te verlenen.

Vergoeding

  • Is de wijziging korter dan 14 dagen vóór het oorspronkelijk geplande vertrek bekendgemaakt, dan heb je recht op een vergoeding van €250 tot €600, afhankelijk van de vliegafstand. Maak hiervoor gebruik van de Vlucht Claim Service.

Je hebt ook recht op deze vergoeding als je:

  • meer dan 2 uur eerder bent vertrokken of 4 uur later bent aangekomen en tussen 14 en 7 dagen vóór vertrek bent geïnformeerd;
  • meer dan 1 uur eerder bent vertrokken of meer dan 2 uur later bent aangekomen en 7 dagen of korter vóór vertrek bent geïnformeerd.

Bewijs

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet je een bewijs hebben van de oorspronkelijke vluchttijden, zoals een boekingsbevestiging of ticket. 

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Pakketreis of chartervlucht

De regels bij een pakketreis of chartervlucht zijn niet anders. Het is hierbij wel van belang dat de informatieplicht ligt bij de luchtvaartmaatschappij en niet bij de reisorganisatie. Wanneer de luchtvaartmaatschappij de wijziging op tijd heeft doorgegeven aan de reisorganisatie, maar de reisorganisatie niet aan de klant, dan blijft de maatschappij aansprakelijk. Die kan dit wel weer verhalen op de reisorganisatie.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • vliegen en reizen
    1 feb.

    Privacy websites reisorganisaties

    Als je online een reis boekt moet je veel gegevens invullen. Zijn deze echt nodig? Wat doen reisorganisaties met die gegevens en met cookies?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    1 feb.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    1 feb.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegtuig-indelucht
    1 feb.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen, een gebrek comfort en (been)ruimte zijn grote ergernissen bij vliegen. Tussen maatschappijen zijn er grote verschillen.