Airbnb, geef onze servicekosten terug!
Airbnb heeft jarenlang onterecht bemiddelingskosten berekend aan huurders én verhuurders. Aan dit van 2 walletjes eten moet snel een eind komen. Airbnb: betaal onterechte servicekosten aan huurders terug!
Probleem
Airbnb heeft jarenlang onterecht servicekosten berekend aan huurders van accommodaties
Doel
Wij helpen je om jouw onterecht betaalde servicekosten terug te vragen bij Airbnb
Jij
Heb jij de afgelopen jaren gehuurd via Airbnb? Sluit je aan bij onze actie en vraag je betaalde servicekosten terug
Tot nu toe
-
Nieuws | 19 november 2021
Hoge Raad doet ongunstige uitspraak
Airbnb mag bemiddelingskosten in rekening brengen aan consumenten die een vakantieaccommodatie boeken bij het bedrijf. Dat heeft de Hoge Raad gesteld in antwoorden op prejudiciële vragen over het onderwerp. Een onverwachte en teleurstellende wending in deze zaak, vindt de Consumentenbond, die de antwoorden van de Hoge Raad gaat bestuderen.
-
Nieuws | 12 oktober 2021
Dagvaarding tegen Airbnb
Stichting Aequitas Belangenbehartiging heeft een dagvaarding tegen Airbnb uitgebracht. Deze is opgenomen in het openbaar register voor collectieve acties. Stichting Aequiteas behartigt zo de belangen van consumenten in dit dossier. Dat geldt ook specifiek voor de belangen van de deelnemers die zich eerder bij de Consumentenbond hebben aangemeld.
-
Actie Succes | 16 juli 2021
Positief advies aan Hoge Raad
Goed nieuws! De Advocaat-Generaal bij de Hoge Raad komt tot de conclusie dat Airbnb als bemiddelaar moet worden aangemerkt. Als de Hoge Raad dit advies overneemt, moet Airbnb te veel betaalde servicekosten terugbetalen aan circa 1 miljoen klanten
-
Nieuws | 7 juni 2021
40.000 deelnemers
Ruim 40.000 Airbnb-klanten hebben zich inmiddels bij ons aangemeld om hun onterecht betaalde servicekosten terug te vragen. Gemiddeld gaat het om een bedrag van €250. Voorkom net als 40.000 anderen verjaring en meld je gratis aan.
-
Nieuws | 13 april 2021
Uitspraak over Booking.com gunstig voor klanten
De Hoge Raad heeft in zijn uitspraak van 9 april 2021 bepaald dat boekingsplatforms zoals Booking.com moeten worden aangemerkt als bemiddelaar.
Deze uitspraak is heel gunstig voor gedupeerden van Airbnb. De kans is groot dat Airbnb onterecht geïncasseerde servicekosten moet terugbetalen. Bemiddelaars mogen volgens de wet geen kosten bij zowel de huurder als de verhuurder in rekening brengen. Doen ze dat wel, dan moeten de door de huurder betaalde kosten terugbetalen. Gemiddeld gaat het om een bedrag van €250.
Over de zaak van Airbnb doet de Hoge Raad later dit jaar. Wij zien dit met vertrouwen tegemoet.
-
Nieuws | 1 februari 2021
Vragen aan Hoge Raad over servicekosten
De rechtbank Rotterdam heeft in januari bepaald welke vragen aan de Hoge Raad worden voorgelegd. Met de antwoorden kan de rechtbank bepalen of Airbnb servicekosten aan haar klanten moet terugbetalen.
Op aandringen van de Consumentenbond zijn extra vragen meegenomen. Onder andere over oneerlijke bedingen en oneerlijke handelspraktijken. Gewoonlijk duurt de beantwoording van dit soort vragen ongeveer een half jaar. Bekijk het overzicht van de vragen.
-
Nieuws | 20 november 2020
Opsteker voor Airbnb-klanten
Het recente advies van de Advocaat-Generaal (A-G) aan de Hoge Raad om Booking.com aan te merken als bemiddelaar, is ook een flinke opsteker voor Airbnb-klanten. Als de Hoge Raad dit advies overneemt, wordt de kans dat Airbnb te veel betaalde servicekosten moet terugbetalen aan ongeveer 1 miljoen consumenten aanzienlijk groter.
-
Nieuws | 20 november 2020
31.000 deelnemers
Ruim 31.000 mensen hebben zich inmiddels bij onze actie aangesloten, omdat ze hun servicekosten terug willen Airbnb.
-
In de media | 15 september 2020
Opmerkelijke actie van Airbnb
Airbnb heeft gereageerd op de claim die wij namens duizenden consumenten voeren. In een dagvaarding laat Airbnb weten graag het standpunt van een hogere rechter te horen met betrekking tot de servicekosten. De belangrijkste eis in die procedure is dat de Hoge Raad - ons hoogste rechtscollege - zich zo spoedig mogelijk over de zaak uitspreekt.
Ons maakt het eigenlijk niet uit wie de zaak start, hoewel het opmerkelijk is dat Airbnb zelf in actie is gekomen. Maar in de kern vinden we dat niet verkeerd: wij willen ook duidelijkheid.
Wij zetten onze strijd om de onterecht betaalde servicekosten terug te eisen in elk geval onverminderd voort. -
Actie Hoogtepunt | 3 juli 2020
Ruim 19.000 deelnemers
Inmiddels hebben ruim 19.000 gedupeerden zich bij ons aangesloten om servicekosten van Airbnb terug te vragen. Het te claimen bedrag ligt gemiddeld op zo'n €250 per deelnemer.
-
Actie Succes | 2 juni 2020
6000 aanmeldingen voor Airbnb-zaak
Ruim 6000 mensen registreerden zich afgelopen week omdat ze hun servicekosten van Airbnb terug willen.
-
Nieuws | 7 mei 2020
Airbnb moet over de brug komen!
De Consumentenbond bindt de strijd aan met Airbnb over het onterecht innen van servicekosten. Airbnb moet zijn voorwaarden op dit punt per direct verbeteren.
Daarnaast moet het verhuurplatform onterecht geïnde servicekosten over de afgelopen jaren terugbetalen aan gedupeerde consumenten. -
Artikel | 22 april 2020
Airbnb houdt vast aan dubbele boekingskosten
In een reactie op onze oproep laat Airbnb weten dat het niet van plan is om het dubbelop innen van boekingskosten te staken. Wij zetten de actie om onterechte boekingskosten terug te eisen daarom voort.
-
Actie gestart | 25 maart 2020
Brief aan Airbnb
Wij hebben Airbnb per brief opgeroepen om het dubbel in rekening brengen van boekingskosten per direct te staken. Daarnaast moet Airbnb de jarenlang onterecht betaalde boekingskosten terugstorten.
-
In de media | 9 maart 2020
Uitspraak rechtbank: Airbnb rekent onterechte bemiddelingskosten
De rechtbank Amsterdam oordeelt dat website Airbnb in strijd met de wet handelt door bij zowel huurders als verhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen.