icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Hoe gezond is chocola?

Chocola eten zonder schuldgevoel. Wie wil dat nu niet? Hoe gezond is chocola eigenlijk?
Rosa Rolvink
Rosa Rolvink

Expert Voeding & Gezondheid

chocolade-paaseieren

Flavanolen

Rond pure chocola hangt een zweem van gezondheid. Dat komt door de antioxidanten in de cacao, de flavonoïden. Uit onderzoek blijkt dat de specifieke flavonoïden in cacao (flavanolen) een gunstig effect hebben op hart en bloedvaten en diabetes zouden kunnen voorkomen.

'Iedereen aan de chocola!' zou je denken. Er is alleen nog veel onduidelijk. Bijvoorbeeld hoeveel chocola is nodig voor een gunstig effect, welk soort en welk cacaopercentage? In vrijwel alle onderzoeken is chocola gebruikt met bijzonder veel flavanolen. Van dergelijke chocola kan 10 gram per dag genoeg zijn voor een gunstig effect.

Maar dat geldt niet voor de repen die in de winkel liggen. In ‘gewone’ cacao zitten minder flavanolen. En omdat cacao een natuurproduct is, wisselt de hoeveelheid flavanolen ook nog eens telkens. Daarnaast gaat een deel ervan verloren bij de verwerking (verhitting) van de cacao.

pure-chocolade

Extra puur beter?

Het lijkt misschien logisch dat heel pure chocola - met een hoog cacaopercentage - veel flavanolen bevat. Maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Het ligt er maar net aan welke cacao is gebruikt en hoe die is verwerkt.

Dat bleek ook uit ons onderzoek in 2009 naar flavanolen in pure chocola. In de extra bittere repen zaten niet standaard meer flavanolen dan in ‘gewone’ pure repen.

Suiker en verzadigd vet

Helaas. Een medicijn tegen hart- en vaatziekten zal chocola nooit worden. Van witte chocola hoef je zeker niks te verwachten. Het bevat geen cacaopoeder en dus ook geen flavanolen. De andere chocoladesoorten bevatten te veel suiker en verzadigd vet om gezond te noemen.

Bij melk- en witte chocola is het suikerpercentage het hoogst met zo’n 50-60%. Pure chocola bevat circa 40% suiker. Over het algemeen geldt: hoe minder suiker, hoe meer cacao én vet. Pure chocola bevat dan wel weinig suiker, maar hij is vaal wel vetter. 

Gemiddeld is zo'n 40 tot 50% van een reep zeer pure chocola vet. Bij melkchocolade is dat ongeveer een derde. Dit vet komt uit de cacaoboter en de melk.  

witte-chocolade

Voedingsclaim

Chocola aanprijzen als ‘gezond’ mogen fabrikanten dus niet. Al is er één uitzondering: Acticoa. Deze chocoladeparels, die alleen online te koop zijn, mogen van de Europese Voedselautoriteit EFSA als enige een gezondheidsclaim dragen, omdat die bijzonder veel flavanolen bevatten. Ze zijn gemaakt van cacao met een hoog flavanolengehalte, die ook nog eens op een goede manier is verwerkt.

Voor een positief effect moet je wel dagelijks ten minste 200 milligram flavanolen eten. Dat komt overeen met 10 gram pure Acticoa chocola. Ter vergelijk: een blokje uit een standaardreep chocola is vaak 7 gram.

Rauwe chocola

Van rauwe chocola, te koop in repen of als ‘cacaonibs’, zijn ook hoge verwachtingen door de flavanolen die erin zitten. Rauwe chocola wordt anders geproduceerd dan gewone chocola. Waar gewone cacao tijdens de verwerking heel erg wordt verhit, wordt rauwe cacao dat bijvoorbeeld niet. Zo blijven de flavanolen in rauwe cacao beter behouden.

Bewaartips

Bewaar chocola het liefst op een donkere plaats van rond de 15 graden Celsius. De koelkast is te koud en te vochtig, bovendien neemt chocola gauw de smaken van andere etenswaren op.

Feiten en cijfers

  • In chocola zit theobromine dat – net als cafeïne – een opwekkend effect heeft. Het is giftig voor honden en katten.
  • Chocola met een hoog cacaopercentage hoeft niet bitter te zijn.
  • In pure chocola zitten ongeveer evenveel calorieën als in melkchocola (in 2 blokjes 75 kcal).
  • Effecten van chocola op kanker, cognitie of de stemming zijn niet bewezen.
  • Er zijn chocoladerepen te koop met 99% cacao.

Lees het complete artikel Hoe gezond is chocola (pdf, alleen voor abonnees Gezondgids)

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • diverse-chips
    Test  |  19 okt.

    Sunbreaks Wavy Grains een gezond alternatief voor chips?

    Nieuw in chipsland: Sunbreaks Wavy Grains. Deze meergranenchips bevatten meer vezels en 33% minder vet en zouden daarmee minder ongezond zijn. Wij testten ze.
  • zeewier
    Nieuws  |  6 okt.

    Supplementen bevatten niet altijd beloofde hoeveelheid jodium

    Supplementen op basis van kelp bevatten niet altijd de hoeveelheid jodium die fabrikanten claimen en overtreden daarmee de wet.
  • 6 okt.

    Lijst van bakkers

    Wij vroegen 54 bakkers en bakkerijketens, 10 supermarkten en 9 producenten van glutenvrij brood of ze bakkerszout gebruiken bij de bereiding van hun brood. Deze lijst geeft antwoorden per provincie.
  • Gezondgids 1200x800

    Gezondgids met korting

    De Gezondgids maakt gezonder en bewuster leven makkelijker. Houd zelf de vinger aan de pols op het gebied van voeding en gezondheid. Lees 'm een jaar lang met 35% korting of kies een boek als cadeau.