icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Hoe controleer je de jaarafrekening van je energieleverancier?

Elk jaar rond dezelfde datum ontvang je een jaarafrekening van je energieleverancier. Hierin worden je betaalde termijnbedragen/voorschotten met je daadwerkelijke verbruik verrekend. We raden je aan de energierekening te controleren, leggen uit waar je op moet letten en wat je kunt doen als de energierekening niet klopt.
Artikel_jaarenafrekening

Wat is het verschil tussen de jaarafrekening en de eindafrekening?

De jaarrekening krijg je elk jaar van je huidige leverancier. Een eindafrekening krijg je van je vorige leverancier als je bent verhuisd of overgestapt.

Wanneer komt de jaarafrekening?

De jaarafrekening komt ongeveer een jaar nadat je bij je leverancier klant bent geworden en deze krijg je elk jaar rond dezelfde datum. Dit moment is niet voor iedereen hetzelfde. Elke leverancier is verplicht om de jaarafrekening binnen 2 maanden na de afrekenmaand te versturen.

Waaruit bestaat de jaarafrekening?

Bij de jaarafrekening wordt het daadwerkelijke verbruik verrekend met de voorschotbedragen die je in het afgelopen jaar maandelijks hebt betaald.

  • Als je te weinig hebt betaald moet je bijbetalen.
  • Als je te veel hebt betaald wordt het teveel betaalde verrekend met het eerste termijnbedrag van het komende jaar of krijg je apart een bedrag terugbetaald.

Je daadwerkelijke verbruik wordt bepaald aan de hand van de meterstanden. Naast verbruiksafhankelijke kosten zijn er ook vaste kosten.

Lees meer over alle kostenposten op de energierekening.

Op de jaarafrekening vind je ook het maandelijkse voorschotbedrag voor het komende jaar. Dit nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op je verbruik in het afgelopen jaar. Ben je het hier niet mee eens? Vraag de leverancier om dit aan te passen. Vaak kun je het voorschotbedrag zonder gedoe met 20% laten verlagen.

Wat moet je controleren op de jaarafrekening?

  • Zijn de meterstanden juist overgenomen?
  • Als je zonnepanelen hebt: Klopt de hoeveelheid teruggeleverde stroom van je zonnepanelen?
  • Kloppen de groottes van de aansluitingen?
    Consumenten hebben doorgaans een elektriciteitsaansluiting tot en met 3x25 ampère of tot en met 1x80 ampère. De gasaansluiting is tot en met G6.
    Het komt voor dat consumenten een te grote aansluiting hebben. Dan betaal je honderden euro's meer aan transportkosten dan nodig. Neem voor de zekerheid contact op met je leverancier als je aansluitingen groter zijn dan hierboven vermeld.
  • De Energiebelasting en Opslag Duurzame energie wordt berekend in klassen van gebruik. Voor consumenten is een verbruik tot 10.000 kWh elektriciteit en 5.000 m3 gas normaal. Hanteert het energiebedrijf een hogere gebruiksklasse? Controleer dat aan de hand van je verbruik of dit juist is.
  • Is een eventuele korting die je kreeg toen je overstapte naar deze leverancier juist verrekend?
  • Staat de post 'vermindering energiebelasting' of 'heffingskorting' wel op de rekening?
    Dit is een vast bedrag van enkele honderden euro's dat bij iedereen van de rekening af gaat. Maar als je aansluiting (per abuis) niet als 'lokatie met verblijfsfunctie' geregistreerd staat mis je deze korting. Neem dan contact op met de energieleverancier om dit recht te zetten.
  • Controleer of het nieuwe maandelijkse termijnbedrag redelijk is. Was het maandelijkse termijnbedrag te hoog? Dan zou het nieuwe termijnbedrag lager of niet veel hoger moeten zijn dan het oude. Wanneer je te weinig betaalde is het logisch dat het nieuwe bedrag hoger is.

Is de jaarafrekening onbegrijpelijk?

De wet schrijft voor dat energiebedrijven hun klanten volledig, duidelijk en juist informeren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) constateert echter gebreken bij jaar- en eindafrekeningen en heeft de energieleveranciers gevraagd om die rekeningen transparanter te maken.

Het is belangrijk dat je als consument deze rekeningen begrijpt, omdat je daarin je werkelijke kosten ziet (na verrekening van voorschotten). En die moeten kloppen met de afspraken in het contract dat je afsloot bij deze energieleverancier.

De ACM roept consumenten op onduidelijke rekeningen te melden. Neem contact op met ConsuWijzer als je vindt dat je jaar- of eindafrekeningen niet duidelijk is. Een kritische opstelling van consumenten dwingt bedrijven tot betere service, scherpere prijzen en innovatie.

Klopt de jaarafrekening niet?

Als je denkt dat de jaarafrekening echt niet kan kloppen, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Bekijk toch nog eens goed of je niet meer verbruikt hebt. Bijvoorbeeld door veranderingen in je gezinssamenstelling, nieuwe – of juist heel oude – apparaten.
    Zie ons stappenplan bij twijfels over de meterstanden van de slimme meter.
  2. Neem contact op met je energieleverancier. Misschien is er een fout gemaakt die hersteld kan worden, of kunnen ze je iets uitleggen waar je nog niet aan had gedacht.
  3. Dien een klacht in bij je energieleverancier. Doe dit als ze je vraag niet goed afhandelen, of als je het niet eens kunt worden of de rekening klopt of niet.
    Zoek in de algemene voorwaarden van de leverancier op hoe je een 'bezwaar indient'. Verstuur het bezwaar per post als aangetekende brief, en vermeld in je brief dat je bijvoorbeeld binnen 4 weken een reactie verwacht.
  4. Leg je geschil voor aan de Geschillencommissie Energie. Dit doe je pas als stap 3 niet geholpen heeft. De meeste energiebedrijven zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Het werk van de Geschillencommmissie is niet gratis. Op de website van Consuwijzer vind je meer uitleg.

Geld besparen?

Wil je minder betalen voor gas en stroom? Dat kan door energie te besparen, bijvoorbeeld door je huis te isoleren of een energieverbruiksmanager aan te schaffen.

Je kunt natuurlijk ook overstappen naar een andere energieleverancier. Met ons Energiecollectief maak je altijd gebruik van de beste aanbieding.

Je kunt ook energie vergelijken en gemakkelijk zien welke leverancier in jouw situatie het gunstigste contract biedt, en hoe duurzaam de verschillende leveranciers zijn.

Check je energieverbruik met Huisbaasje

Huisbaasje is jouw persoonlijke energiemaatje en waakt over je energieverbruik. Hij bestaat uit een meetset en een app. De meetstekkers passen op alle energiemeters en de Huisbaasje-app geeft je inzicht en bespaartips. Zo verlaag je eenvoudig je verbruik. Fijn voor je portemonnee en nog duurzaam ook.

Meer informatie

Channel6-Huisbaasje is klaar

 

Nieuwste artikelen