icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Stappenplan: onderhandelen met je provider

Wil je meer uit je abonnement halen? Probeer met je provider te onderhandelen! Wij hebben voor jou een stappenplan opgesteld om dit succesvol te doen.
Silvia Smit
Silvia Smit

Expert Elektronica

Artikel_onderhandelenmetjeprovider

Stappenplan-studeerhuidigecontractBestudeer je huidige contract

Hoe beter je jezelf voorbereid, hoe meer je uit de onderhandeling haalt. Weet wat je nu betaalt voor je pakket en wat je daarvoor krijgt. Bestudeer een recente factuur of log in op de online-omgeving van de aanbieder. Vergeet ook niet te kijken of je contract al is afgelopen.

Check de aanbiedingen

Kijk naar het huidige aanbod van je provider. Welke aanbieding vind je aantrekkelijk? Kijk daarnaast wat concurrenten aanbieden. Doe hiervoor een postcodecheck op de site van de aanbieder of in onze allesin-1 vergelijker, want niet elke aanbieder is in heel Nederland actief en op elk adres te krijgen.

Bepaal je onderhandeldoel

Het is belangrijk om een doel te hebben, zo laat je je minder makkelijk overrompelen. Bepaal je inzet op basis van andere aanbiedingen. Zet hoog in. Zeg dat er wel veel van de prijs af moet, want anders stap je over naar een andere provider.

Maak een script

Schrijf in grote lijnen uit waar je naar toe wilt. Dat biedt houvast. Wij hebben alvast een voorbeeldscript voor je gemaakt.

VoorbeeldScriptHeb lef

Neem zelf het initiatief. Word je door de provider gebeld? Maak een dan een terugbelafspraak, zodat je je alsnog kunt voorbereiden. Toon lef en bluf. Je kunt het altijd proberen. Vertel over andere interessante aanbiedingen die je hebt gezien.

Blijf positief 

Houd de toon van het gesprek positief. Wees aardig en laat zien dat je klant wilt blijven. De  klantenservicemedewerker of verkoper wil jou graag als klant behouden. Heb je het idee dat de provider hapt, dan ‘val je even aan’. Eventjes hoog spel spelen mag. Maar geef daarna weer vriendelijk aan dat je denkt dat er wel een deal inzit.

Laat stiltes vallen

Laat stiltes vallen tijdens het gesprek. Mensen vinden dit ongemakkelijk, maar het werkt wel: de ander gaat praten. En daar kun jij weer op inhaken. Een stilte laten vallen is uitermate krachtig. Al is het een minuut.

Stappenplan-houderegieHoud de regie

De provider wil jou wel behouden als klant, maar hij heeft ook een verkooptraining gehad. Hij zal niet meteen akkoord gaan met wat je in gedachten hebt en met je gaan onderhandelen. Houd dus zelf de regie van het gesprek. Onthoud ook dat de provider graag wil dat je je weer voor 1 of 2 jaar vastlegt.

Accepteer het aanbod niet direct

Komt de provider over de brug? Je hoeft er nog geen genoegen mee te nemen. Geef eventueel aan dat het nog net niet scherp genoeg is. Misschien kun je er meer uithalen. En wil je niet meteen beslissen? Vraag dan om het aanbod te noteren. Bij een andere verkoper kun er dan later op terugkomen.

Niet alleen dreigen met opstappen

Krijg je niet het extra cadeau of de aanbieding die je op het oog had? Geef dan nogmaals aan dat je wel klant wilt blijven, maar dat ze toch echt met een betere deal moeten komen, want anders stap je over. Wees uiteindelijk ook bereid om dat te doen. Kijk bijvoorbeeld in onze alles-in-1 vergelijker welke aanbieders nog meer leveren op jouw adres.

Niet te gretig

Kom je er niet (gelijk) uit met de onderhandelingen, leg de bal dan aan de andere kant neer. Vraag de provider om jou terug te bellen met een aanbod. Laat merken dat je graag die deal wilt, maar dat je nog twijfelt. Zo leg je het probleem bij de provider neer.

Zijn de onderhandelingen mislukt? Wees niet getreurd. We hebben nog meer besparingstips voor je op een rijtje gezet. Of stap over naar een andere provider.

Nieuwste artikelen

Test alles-in-één-providers