Vlucht gemist door drukte op Schiphol?

Welke schade vergoedt Schiphol?
Schiphol vergoedt schade aan reizigers als die hun vlucht misten als gevolg van de lange wachtrijen. Dat komt door de compensatieregeling die wij met Schiphol afspraken. Reizigers die hun vlucht misten tussen 23 april en 31 oktober, konden zich tot 30 november aanmelden.
Op deze pagina lees je de belangrijkste informatie over de regeling. De volledige regeling vind je op de website van Schiphol.
Update 30 november
Je kon je tot 30 november aanmelden voor de compensatieregeling.
Update 31 oktober
Schiphol heeft na gesprekken met de Consumentenbond besloten de compensatieregeling uit te breiden. De regeling geldt nu ook voor mensen die tussen 12 augustus en 31 oktober hun vlucht misten vanwege lange wachtrijen op Schiphol. Zij konden tot 30 november aanspraak maken op de regeling.
Update 12 oktober
Wij zijn in gesprek met over verlenging van de regeling. We hopen eind oktober met nieuws te komen.
Update 15 september
De Consumentenbond gaat in gesprek met Schiphol om de schadecompensatieregeling uit te breiden.
Deze kosten vergoedt Schiphol
1. Alternatieve vlucht
Als je een alternatieve vlucht nam, betaalt Schiphol de kosten van omboeken of een nieuw vliegticket. En eventuele kosten die je tijdens het wachten daarop maakte. Zoals extra reiskosten, maaltijden of een overnachting. Ook betaalt Schiphol de kosten van uitgaven op de bestemming. Denk aan verblijf, vervoer of activiteiten die je niet meer gratis kunt annuleren.
2. Ander vervoer
Bereikte je je bestemming op een andere manier, bijvoorbeeld met de trein of auto? Dan vergoedt Schiphol de vervoerskosten daarvan.
3. Annuleringskosten
Ging je helemaal niet meer op reis, dan betaalt Schiphol alle (annulerings)kosten van je reis.
Schiphol vergoedt annuleringskosten niet als die geen gevolg is van de drukte. Niet elke annulering komt namelijk door drukte op Schiphol. Wij vinden dat Schiphol ook de gevolgschade van geannuleerde vluchten moeten vergoeden. Zeker als duidelijk is dat de annulering te wijten is aan beperkingen die Schiphol heeft opgelegd. We blijven hierover met Schiphol in gesprek.
Overal geldt dat je de kosten moet aantonen. Schiphol vergoedt niet de kosten die je al op een andere manier vergoed kreeg. En ook vergoedt Schiphol geen kosten die je had kunnen voorkomen.
Veelgestelde vragen compensatieregeling Schiphol
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.