icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Gratis is niet gratis!

Toestelkosten moeten duidelijk zijn en niet meer verstopt worden in mobiele abonnementen

  • Providers verstoppen kosten smartphones in mobiele abonnementen

    Telecomproviders verkopen graag een goedkope of zelfs gratis smartphone en stoppen de kosten weg in het abonnement. Dat mag niet. Lees verder

  • Duidelijkheid over kosten van smartphones

    Aanbieders van mobiele abonnementen moeten duidelijk zijn over wat je voor het abonnement én wat je voor de smartphone betaalt. Dan kun je abonnementen en de prijzen van de toestellen beter vergelijken.

  • Doe mee!

    Zie jij een aanbieding met een 'gratis' smartphone of een toestel voor €0? Maak een foto of screenshot en post hem op de Community. Dan zorgen we samen dat het echt afgelopen is met verborgen toestelkosten.

Tot dusver

  • Nieuws|1 mei 2017

    AFM houdt toezicht op kredietverstrekking voor aanschaf mobiele telefoon

    Met ingang van 1 mei 2017 houdt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht op alle Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf deze datum moeten deze partijen zich aan de regels houden voor verantwoorde kredietverstrekking als zij een lening aanbieden bij de koop van een mobieltje op afbetaling. Lees verder.

  • Actie Succes|2 januari 2017

    Betere informatie bij smartphone op afbetaling

    Vanaf 1 januari 2017 is het voor consumenten die een smartphone met abonnement aanschaffen, beter zichtbaar dat ze de smartphone op afbetaling kopen en hiermee een krediet afsluiten. Lees meer.

  • Nieuws|22 augustus 2016

    Woekerrentes bij mobiele abonnementen met een smartphone

    Zijn er woekerrentes bij mobiele abonnementen gerekend? Wat zijn dat? En hoe zit het nou met die uitspraak van de Hoge Raad? We geven antwoord op deze vragen. Lees verder

  • Nieuws|28 juli 2016

    KPN gesommeerd te stoppen met woekerrentes

    De Consumentenbond heeft KPN gesommeerd om de tarieven van alle mobiele telefoonabonnementen op zijn website per direct in overeenstemming te brengen met geldende wet- en regelgeving op het gebied van kredietovereenkomsten. Lees meer.

  • Nieuws|15 april 2016

    Telecomsector moet snel regels voor kredietverschaffing naleven

    De Consumentenbond roept de telecomsector op om zich zo snel mogelijk te houden aan de regels voor kredietverlening aan consumenten, bij het aanbieden van telefoons op afbetaling.

    0 reacties
  • Nieuws|7 juli 2015

    Kredietregels gelden ook voor telecomsector

    Ondanks aandringen door onder andere telecomproviders, VNO-NCW en MKB Nederland om voor de telecomsector een uitzondering te maken bij de regels voor kredietverschaffing, heeft Minister Dijsselbloem (Financiën) gezegd dat deze regels óók voor de telecomsector gelden. De Consumentenbond juicht deze duidelijkheid toe. Bovendien kunnen de aanschafkosten van mobiele telefoons hierdoor niet meer worden verstopt in de prijzen van mobiele abonnementen. 

    3 reacties
  • Nieuws|26 januari 2015

    Nieuwe abonnementen van T-Mobile

    Sinds 19 januari 2015 heeft T-Mobile nieuwe abonnementen waarbij duidelijk wordt wat je betaalt voor het toestel en wat voor het abonnement. Ook wordt duidelijk wat je in totaal betaalt voor de telefoon. We hebben de tarieven en voorwaarden van deze abonnementen bekeken. 

    2 reacties
  • Nieuws|13 januari 2015

    Aanbiedingen met smartphones van €0

    KPN blijkt toch nog het woord 'gratis' op zijn website te gebruiken en zowel KPN als T-Mobile tonen op hun website abonnementen met daarbij een smartphone van €0. We zullen deze providers hierop aanspreken. Lees meer.

  • Nieuws|8 januari 2015

    Zie jij een aanbieding met een 'gratis' smartphone?

    Adverteren met 'gratis' smartphones mag niet, tenzij het dat ook echt is. Zie jij toch een advertentie met 'gratis' of '€0'? Laat het ons weten.

  • Nieuws|18 december 2014

    KPN, T-Mobile en Vodafone spelen verstoppertje

    Onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat de grote telecombedrijven niet duidelijk maken wat een toestel kost. Je kunt dus niet goed achterhalen wat het toestel kost. Lees meer

  • Nieuws|14 november 2014

    Transparantie T-Mobile stap in goede richting

    Goed nieuws: T-Mobile belooft om de abonnementskosten los te noemen van de toestelkosten.

    8 reacties
  • Nieuws|7 oktober 2014

    Telecomaanbieders moeten stoppen met misleidende reclame

    De Consumentenbond vraagt aan toezichthouder AFM om actie te ondernemen richting telecombedrijven en handhavend op te treden. Lees meer