icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

gratis mobiele telefoon headerchannel.png

Geld terug voor ‘gratis’ mobiel

Providers moeten consumenten financieel tegemoetkomen vanwege ‘verstopte’ kosten voor het toestel die ze de afgelopen jaren in abonnementen hebben verrekend.

  • Gratis was niet gratis

    Telecomproviders verkochten jarenlang abonnementen met een ‘gratis’ telefoon, terwijl consumenten wel degelijk voor de telefoon betaalden. Daarom wil de Consumentenbond dat consumenten geld terugkrijgen.

  • Schikking

    De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben in december 2019 op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met de providers KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone. Er komt een tegemoetkoming voor consumenten die zich voor 1 september 2019 hebben aangemeld.

Tot nu toe

  • Nieuws | 18 december 2019

    Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

    De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees verder.

  • Nieuws | 3 juli 2019

    Meld je vóór 1 september aan voor de telefoonclaim

    Consumenten die een telefoonabonnement met ‘gratis’ toestel hadden, komen mogelijk in aanmerking voor een vergoeding. Daarover voert de Consumentenbond momenteel verkennende gesprekken met de telecomaanbieders (KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone). Wie wil meedoen met deze claim moet zich tijdig registreren. Lees verder.

  • Nieuws | 15 februari 2018

    Telecomproviders voor de rechter vanwege ‘gratis’ mobieltjes

    De Consumentenbond sleept KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone voor de rechter omdat zij consumenten te weinig compenseren vanwege de misleidende verkoop van abonnementen inclusief ‘gratis’ mobiele telefoons. Lees verder.

  • Nieuws | 1 mei 2017

    AFM houdt toezicht op kredietverstrekking voor aanschaf mobiele telefoon

    Met ingang van 1 mei 2017 houdt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht op alle Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf deze datum moeten deze partijen zich aan de regels houden voor verantwoorde kredietverstrekking als zij een lening aanbieden bij de koop van een mobieltje op afbetaling. Lees verder.

  • Actie Succes | 2 januari 2017

    Betere informatie bij smartphone op afbetaling

    Vanaf 1 januari 2017 is het voor consumenten die een smartphone met abonnement aanschaffen, beter zichtbaar dat ze de smartphone op afbetaling kopen en hiermee een krediet afsluiten. Lees meer.

  • Nieuws | 22 augustus 2016

    Woekerrentes bij mobiele abonnementen met een smartphone

    Zijn er woekerrentes bij mobiele abonnementen gerekend? Wat zijn dat? En hoe zit het nou met die uitspraak van de Hoge Raad? We geven antwoord op deze vragen.

  • Nieuws | 28 juli 2016

    KPN gesommeerd te stoppen met woekerrentes

    De Consumentenbond heeft KPN gesommeerd om de tarieven van alle mobiele telefoonabonnementen op zijn website per direct in overeenstemming te brengen met geldende wet- en regelgeving op het gebied van kredietovereenkomsten. Lees meer.

  • Nieuws | 15 april 2016

    Telecomsector moet snel regels voor kredietverschaffing naleven

    De Consumentenbond roept de telecomsector op om zich zo snel mogelijk te houden aan de regels voor kredietverlening aan consumenten, bij het aanbieden van telefoons op afbetaling.

    0 reacties
  • Nieuws | 7 juli 2015

    Kredietregels gelden ook voor telecomsector

    Ondanks aandringen door onder andere telecomproviders, VNO-NCW en MKB Nederland om voor de telecomsector een uitzondering te maken bij de regels voor kredietverschaffing, heeft Minister Dijsselbloem (Financiën) gezegd dat deze regels óók voor de telecomsector gelden. De Consumentenbond juicht deze duidelijkheid toe. Bovendien kunnen de aanschafkosten van mobiele telefoons hierdoor niet meer worden verstopt in de prijzen van mobiele abonnementen. 

    0 reacties
  • Nieuws | 13 januari 2015

    Aanbiedingen met smartphones van €0

    KPN blijkt toch nog het woord 'gratis' op zijn website te gebruiken en zowel KPN als T-Mobile tonen op hun website abonnementen met daarbij een smartphone van €0. We zullen deze providers hierop aanspreken. Lees meer.

  • Nieuws | 8 januari 2015

    Zie jij een aanbieding met een 'gratis' smartphone?

    Adverteren met 'gratis' smartphones mag niet, tenzij het dat ook echt is. Zie jij toch een advertentie met 'gratis' of '€0'? Laat het ons weten.

  • Nieuws | 18 december 2014

    KPN, T-Mobile en Vodafone spelen verstoppertje

    Onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat de grote telecombedrijven niet duidelijk maken wat een toestel kost. Je kunt dus niet goed achterhalen wat het toestel kost. Lees meer

  • Nieuws | 14 november 2014

    Transparantie T-Mobile stap in goede richting

    Goed nieuws: T-Mobile belooft om de abonnementskosten los te noemen van de toestelkosten.

    0 reacties
  • Nieuws | 7 oktober 2014

    Telecomaanbieders moeten stoppen met misleidende reclame

    De Consumentenbond vraagt aan toezichthouder AFM om actie te ondernemen richting telecombedrijven en handhavend op te treden. Lees meer