icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Overboeking naar een verkeerde rekening

Heb je het verkeerde rekeningnummer ingevoerd? Vraag dan aan jouw bank of ze het geld kunnen terughalen.

Update september 2017: Na lang afhouden heeft de Rabobank naam-nummercontrole bij het overboeken van geld ingevoerd. Ontzettend goed nieuws voor consumenten, volgens de Consumentenbond die de andere banken oproept om het systeem snel voor alle banken beschikbaar te maken.

Wat zijn je rechten?

Je hebt helaas weinig rechten. Je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger. In de Algemene Bankvoorwaarden staat dat banken niet de naam en het rekeningnummer hoeven te controleren. Dit betekent dat het geld gewoon wordt overgemaakt als het verkeerd ingetypte rekeningnummer daadwerkelijk bestaat.

Wat kun zelf doen?

  • Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
  • Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
  • Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.