icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vlucht is geannuleerd, waar heb je recht op?

Is je vlucht onverhoopt geannuleerd? In sommige gevallen heb je recht op een vergoeding. Wat zijn de voorwaarden en hoeveel bedraagt de vergoeding?
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Bijgewerkt op:  29 januari 2018

vlucht-cancel

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • Vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-land terugvliegt.
  • Vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij.

Vergoeding bij geannuleerde vlucht

Bij annulering van je vlucht heb je recht op vergoeding, tenzij:

  • je minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.
  • je via een andere route hebt gereisd zonder veel tijdverlies.
  • er sprake is van overmacht. Bij overmacht heb je wel recht op opvang en bijstand in de vorm van een drankje, maaltijd of overnachting, afhankelijk van de omstandigheden.

De luchtvaartmaatschappij moet je bij annulering de keuze bieden tussen terugbetaling van je ticket binnen 7 dagen, of via een andere route naar je eindbestemming reizen tegen dezelfde voorwaarden. Indien nodig moet de luchtvaartmaatschappij bijstand verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen. Deze bijstand geldt ook in geval van vertraging en overboeking van de vlucht.

Hoogte van de vergoeding bij annulering

Is er sprake van veel tijdverlies, dan ligt de hoogte van de vergoeding tussen de €125 en €600 per ticket, afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die je oploopt. De luchtvaartmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Maar wanneer luchtvaartmaatschappijen bij annulering, vertraging of instapweigering vouchers of tegoedbonnen uitdelen voor eten, drinken of overnachten, kun je die gerust accepteren.

Compensatie bij vertraging

Lengte van de vlucht Vertraging bij aankomst  Compensatie
1500 km of minder  Tot 2 uur  €125
1500 km of minder  Meer dan 2 uur  €250
Binnen EU bij meer dan 1500 km of bij andere vluchten tussen 1500 en 3500 km  Tot 3 uur  €200
Binnen EU bij meer dan 1500 km of bij andere vluchten tussen 1500 en 3500 km  Meer dan 3 uur  €400
Meer dan 3500 km  Tot 4 uur  €300
Meer dan 3500 km  Meer dan 4 uur  €600

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding wegens annulering, langdurige vertraging, instapweigering of omboeking als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • onaangekondigde stakingen
  • (sneeuw)stormen
  • terrorisme
  • aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting

Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. 

Wat kun je doen?

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij annulering, vertraging of overboeking vlucht' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • vertraging-in-vliegtuig
    29 jan.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus?