icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Vlucht is geannuleerd, waar heb je recht op?

Is je vlucht onverhoopt geannuleerd? In sommige gevallen heb je recht op een vergoeding. Wat zijn de voorwaarden en hoeveel bedraagt de vergoeding?
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

vlucht-cancel

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • Vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-land terugvliegt.
  • Vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij.

Vergoeding bij geannuleerde vlucht

Bij annulering van je vlucht heb je recht op vergoeding, tenzij:

  • je minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.
  • je via een andere route hebt gereisd zonder veel tijdverlies.
  • er sprake is van overmacht. Bij overmacht heb je wel recht op opvang en bijstand in de vorm van een drankje, maaltijd of overnachting, afhankelijk van de omstandigheden.

De luchtvaartmaatschappij moet je bij annulering de keuze bieden tussen terugbetaling van je ticket binnen 7 dagen, of via een andere route naar je eindbestemming reizen tegen dezelfde voorwaarden. Indien nodig moet de luchtvaartmaatschappij bijstand verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen. Deze bijstand geldt ook in geval van vertraging en overboeking van de vlucht.

Hoogte van de vergoeding bij annulering

Is er sprake van veel tijdverlies, dan ligt de hoogte van de vergoeding tussen de €125 en €600 per ticket, afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die je oploopt. De luchtvaartmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Maar wanneer luchtvaartmaatschappijen bij annulering, vertraging of instapweigering vouchers of tegoedbonnen uitdelen voor eten, drinken of overnachten, kun je die gerust accepteren.

Compensatie bij vertraging

Lengte van de vlucht Vertraging bij aankomst  Compensatie
1500 km of minder  Tot 2 uur  €125
1500 km of minder  Meer dan 2 uur  €250
Binnen EU bij meer dan 1500 km of bij andere vluchten tussen 1500 en 3500 km  Tot 3 uur  €200
Binnen EU bij meer dan 1500 km of bij andere vluchten tussen 1500 en 3500 km  Meer dan 3 uur  €400
Meer dan 3500 km  Tot 4 uur  €300
Meer dan 3500 km  Meer dan 4 uur  €600

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding wegens annulering, langdurige vertraging, instapweigering of omboeking als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • onaangekondigde stakingen
  • sneeuwstormen
  • terrorisme
  • aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting

Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. 

Wat kun je doen?

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij annulering, vertraging of overboeking vlucht' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Nieuw & interessant

  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.
  • Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie
    Nieuws  |  1 sep.

    Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

    Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald.