icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Meldpunt onduidelijke afschriften

Het is een bekende ergernis. Onbegrijpelijke namen op je (online) bankafschrift. Want aan wie heb je nu eigenlijk betaald als er iets vaags als Stichting DerdenGelden, CM PinDirect of DK Amsterdam bij een afschrijving staat?

We zijn benieuwd welke bedrijven zich hier schuldig aan maken en willen daar iets aan doen. Dus kom je een gekke naam tegen? Meld het bij ons.

Gegevens bankafschrift

Jouw gegevens

In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens.

Tips bij vage namen
 

  • Kijk of de naam van de (web)winkel in de uitgebreidere omschrijving op je bankafschrift staat.
  • Maak een melding bij de winkel of betaaldienstverlener, zodat zij weten dat de naam onduidelijk is.
  • Als je met iDeal hebt betaald, kun je een klacht indienen bij de betaaldienst of bij iDeal-eigenaar Currence.

Alle grote betaaldiensten (Ayden, Buckaroo, Icepay, Mollie, MultisafePay, Pay.nl, Stripe) hebben een tool waarmee je kunt navragen aan welk bedrijf je hebt betaald.

Tot nu toe

  • Nieuws |

    Leen Bakker belooft beterschap

    Goed nieuws! Leen Bakker, voorheen op afschrijvingen bekend als 'LB fil <plaatsnaam>' belooft ons voortaan de naam voluit te schrijven op het rekeningafschrift. Hartelijk dank en wie volgt?

  • Nieuws |

    Opvolging motie

    Minister van Financiën Hoekstra laat weten de problemen rond onduidelijke afschriften te hebben neergelegd bij het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Dit heeft geleid tot een aantal voorlichtingsacties richting pin- en iDeal-acceptanten door MOB-lid de Betaalvereniging.

    De minister zegt vertrouwen te hebben dat de sector voldoende doet om het probleem op te lossen. Om dit te monitoren houden wij het meldpunt voorlopig geopend.

  • Actie Hoogtepunt |

    Motie aangenomen door Tweede Kamer

    Het meldpunt 'Onbegrijpelijke namen op je bankafschrift' heeft inmiddels ook al de aandacht van het kabinet. In een debat over betalingsverkeer nam de Tweede Kamer een motie aan over onduidelijke rekeningnummers. De regering wordt verzocht om met banken in gesprek te gaan met als doel dat bankafschrijvingen altijd duidelijk herleidbaar zijn tot een bedrijf en een transactie.

  • Actie gestart |

    Meldpunt 'Onbegrijpelijke namen op bankafschriften' geopend

    Vanaf vandaag kun je het hier melden als je vreemde namen op je bankafschriften tegenkomen. Wij gaan er daarna mee aan de slag en proberen bedrijven te bewegen om deze benamingen begrijpelijk te maken.

Goeie actie? Word lid

De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!

Bekijk onze lidmaatschappen