icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Optie reis- en annuleringsverzekering standaard aangevinkt

Je bent vrij om al dan niet een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten. Het mag dus niet dat deze optie standaard aangevinkt staat. Dan zou je er namelijk tegen je zin aan vastzitten als je het vinkje niet verwijdert. Je moet er vrijwillig voor kunnen kiezen door zelf deze optie aan te vinken.

Volgens Europese regels moeten aanbieders van vliegtickets voor vluchten die vertrekken vanaf een Europese luchthaven de prijs van extra opties die je kunt kiezen op een duidelijke manier vermelden aan het begin van het boekingsproces en je moet hiermee akkoord kunnen gaan op basis van 'opt-in'.

Optionele opties. zoals voor extra bagage, een reis- of annuleringsverzekering, mogen dan ook niet standaard aangevinkt staan. Je moet zelf, actief, kunnen kiezen voor een betaalde optie.

Wat kun je het beste doen?

  • Met een klacht over een onjuiste prijsvermelding of een misleidende aanbieding kun je terecht bij de Reclame Code Commissie. De Commissie kan een aanbeveling doen om de aanbieding te staken. 
  • Legt een aanbieder de uitspraak naast zich neer, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Consument & Markt die een boete op kan leggen. Ga daarvoor naar de website van Consuwijzer.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.