icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over vliegmaatschappij

Heb je een klacht over een vlucht of over de betreffende vliegmaatschappij?  Wij vertellen je wat je rechten zijn en wat je kunt doen.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:1 augustus 2018

klacht-vliegmaatschappij

Europese passagiersrechten

Vertrok je vanaf een Europese luchthaven of vloog je met een Europese maatschappij naar een Europese luchthaven? Of vloog je met een overstap vanuit de EU naar een luchthaven buiten de EU en liep je vertraging op door een gemiste aansluiting buiten de EU?  Dan kun je je beroepen op de Europese passagiersrechten. Die bepalen waar je recht op hebt als je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Bij niet-Europese vluchten ben je afhankelijk van de voorwaarden van de vliegmaatschappij.

Vlucht Claim Service

Betreft je klacht de vertraging, annulering of overboeking van je vlucht, dan heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding. Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie en hoe hoog die is. 

Eerst bij de vliegmaatschappij

Voor een Europese vlucht kun je het best eerst een klacht indienen bij de vliegmaatschappij zelf. Dat kan voor zowel vertraging, annulering als overboeking met deze voorbeeldbrief.

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij annulering, vertraging of overboeking vlucht' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

Heb je een pakketreis (vlucht en verblijf) geboekt, dan kun je je klacht ook indienen bij de reisorganisatie. Stap je meteen naar een claimorganisatie, dan eist die vaak een aanzienlijk deel van de eventuele vergoeding op.

Vervolgstappen

Geeft de vliegmaatschappij niet thuis of wordt je klacht van tafel geveegd? Wend je dan tot de nationale controle-instantie aangaande luchtvaart. In Nederland is dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).

Heb je een conflict met een vliegmaatschappij uit een ander Europees land, dan kan het Europees Consumenten Centrum (ECC) je bijstaan bij het indienen van een klacht.

Heb je geklaagd bij de reisorganisatie en weigert die je tegemoet te komen, dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.  

Problemen met de bagage

Is je bagage kwijt, vertraagd of beschadigd? Meld het zo snel mogelijk op de luchthaven en vul een Property Irregularity Registration (PIR) in.

Bij een georganiseerde reis kun je ook de reisorganisatie aanspreken. Daarnaast kun je een claim indienen bij je reisverzekering.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.