icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Klacht over vliegmaatschappij

Heb je een klacht over een vlucht of over de betreffende vliegmaatschappij? Lees hier wat je kunt doen.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

klacht-vliegmaatschappij

Europese passagiersrechten

Vertrek/vertrok je vanaf een Europese luchthaven, of vlieg/vloog je met een Europese maatschappij naar een Europese luchthaven? Dan kun je je beroepen op de Europese passagiersrechten. Die bepalen waar je recht op hebt als je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Bij niet-Europese vluchten ben je afhankelijk van de voorwaarden van de vliegmaatschappij. 

Vlucht Claim Service

Betreft je klacht de vertraging, annulering of overboeking van je vlucht, dan heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding. Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie en hoe hoog die is. 

Eerst bij de vliegmaatschappij

Voor een Europese vlucht kun je het best eerst een klacht indienen bij de vliegmaatschappij zelf. Dat kan voor zowel vertraging, annulering als overboeking met deze voorbeeldbrief.

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij annulering, vertraging of overboeking vlucht' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

Heb je een pakketreis (vlucht en verblijf) geboekt, dan kun je je klacht ook indienen bij de reisorganisatie. Stap je meteen naar een claimorganisatie, dan eist die vaak een aanzienlijk deel van de eventuele vergoeding op.

Vervolgstappen

Geeft de vliegmaatschappij niet thuis of wordt je klacht van tafel geveegd? Wend je dan tot de nationale controle-instantie aangaande luchtvaart. In Nederland is dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).

Heb je een conflict met een vliegmaatschappij uit een ander Europees land, dan kan het Europees Consumenten Centrum (ECC) je bijstaan bij het indienen van een klacht.

Heb je geklaagd bij de reisorganisatie en weigert die je tegemoet te komen, dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.  

Problemen met de bagage

Is je bagage kwijt, beschadigd of vertraagd? Meld het zo snel mogelijk op de luchthaven en vul een Property Irregularity Registration in.

Bij een georganiseerde reis kun je ook de reisorganisatie aanspreken. Daarnaast kun je een claim indienen bij je reisverzekering.

Lees ook:

 

Nieuw & interessant

  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.
  • Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie
    Nieuws  |  1 sep.

    Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

    Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald.