icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vlucht is vertraagd, waar heb je recht op?

Loopt je vlucht uren vertraging op? In sommige gevallen heb je recht op een vergoeding. Wat zijn de regels en hoeveel bedraagt de vergoeding?

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:27 augustus 2018

Artikel de vlucht is vertraagd

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • Vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-land terugvliegt.
  • Vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij
  • Vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je vertraging oploopt door een gemiste aansluiting buiten de EU.

Vergoeding bij vertraagde vlucht

Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je recht op vergoeding. Tenzij sprake is van overmacht. Als de vertraging meer dan 5 uur bedraagt, dan kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt. Je kunt de luchtvaartmaatschappij daarnaast aansprakelijk stellen voor schade die het gevolg is van de vertraging.

Hoogte van de vergoeding bij een vertraging

De hoogte van de vergoeding ligt tussen de €125 en €600 per passagier, afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De luchtvaartmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Bij vertraging, annulering of instapweigering delen luchtvaartmaatschappijen vaak vouchers of tegoedbonnen uit voor eten, drinken of overnachten. Deze kun je gerust accepteren.

Compensatie bij vertraging

Lengte van de vluchtVertraging bij aankomstCompensatie per passagier
 1500 km of minderMeer dan 3 uur€250
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 kmMeer dan 3 uur€400
Meer dan 3500 kmTussen 3 en 4 uur€300
Meer dan 3500 kmMeer dan 4 uur€600

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding wegens annulering, langdurige vertraging of instapweigering als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • onaangekondigde stakingen
  • (sneeuw)stormen
  • terrorisme
  • aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting

Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. 

Wat kun je doen?

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij annulering, vertraging of overboeking vlucht' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.