icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vlucht is vertraagd, waar heb je recht op?

Loopt je vlucht uren vertraging op? In sommige gevallen heb je recht op een vergoeding. Wat zijn de regels en hoeveel bedraagt de vergoeding?

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:25 april 2019

Artikel de vlucht is vertraagd

Vergoeding bij vertraagde vlucht

Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur bedraagt, dan kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.

Wanneer er sprake is van overmacht vervallen deze rechten. Je kunt wel altijd de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen voor schade die het gevolg is van de vertraging.

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • met 3 uur of meer vertraging aankomt op de eindbestemming;
  • vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij;
  • vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je vertraging oploopt.

Hoogte van de vergoeding bij een vertraging

De hoogte van de compensatie ligt tussen de €125 en €600 per passagier, afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De luchtvaartmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren wanneer er geen sprake is van overmacht. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze compensatie.

Wanneer je hiermee akkoord gaat vervalt je recht op een financiële compensatie voor het tijdsverlies. Bij vertraging, annulering of instapweigering delen luchtvaartmaatschappijen vaak vouchers of tegoedbonnen uit voor eten, drinken of overnachten. Deze kun je gerust accepteren.

Compensatie bij vertraging

Lengte van de vluchtVertraging bij aankomstCompensatie per passagier
 1500 km of minderMeer dan 3 uur€250
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 kmMeer dan 3 uur€400
Meer dan 3500 kmTussen 3 en 4 uur€300
Meer dan 3500 kmMeer dan 4 uur€600

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding wegens annulering, langdurige vertraging of instapweigering als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • stakingen van derden zoals de verkeersleiding of het luchthavenpersoneel;
  • (sneeuw)stormen of andere slechte weersomstandigheden;
  • terrorisme;
  • medische noodlandingen;
  • natuurrampen.

Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. Stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij worden door de Nederlandse rechter ook niet gezien als overmacht. In deze situaties hebben passagiers recht op een vergoeding.

Wat kun je doen?

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij vertraging' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  1 feb.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  1 feb.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vliegen en reizen
    1 feb.

    Privacy websites reisorganisaties

    Als je online een reis boekt moet je veel gegevens invullen. Zijn deze echt nodig? Wat doen reisorganisaties met die gegevens en met cookies?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    1 feb.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?