icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Ik heb geen aansluitpunt voor kabel of dsl, wat nu?

In je huis komt ergens het signaal voor kabel, dsl of glasvezel binnen. Dit noemen we het aansluitpunt. De provider zorgt voor de bekabeling tot dit aansluitpunt en is daar ook verantwoordelijk voor. Voor de bekabeling in huis ben je natuurlijk wel zelf verantwoordelijk.

Andre van Zwet

Andre van Zwet , Expert Elektronica Bijgewerkt op:19 juli 2019

Artikel_achtergrondglasvezel

Welke aansluitpunten zijn er?

  • Dsl: Dit heet ook wel het ISRA-punt. 
  • Glasvezel: Het aansluitpunt van het glasvezelsignaal noemen we een FTU (Fiber Termination Unit). 
  • Kabel: Bij de kabel heet het aansluitpunt het AOP, oftewel het Abonnee-overnamepunt.

Van wie is het aansluitpunt?

De aansluiting en de kabel(s) zijn eigendom van KPN (dsl en glasvezel) of van de kabelaar (meestal Ziggo, maar dit kan ook Caiway, Delta of een kleinere kabel-aanbieder zijn). Andere dsl- of glasvezelproviders betalen KPN voor het onderhoud van het netwerk. 

Heb je wel een (ISRA) aansluitpunt, maar werkt deze niet? En betaal je al wel voor een abonnement? Neem dan contact op met je provider. Zij zijn je eerste aanspreekpunt. Misschien sturen ze je door naar KPN (als eigenaar van dsl en glasvezel) of naar Ziggo (als eigenaar van de coax-kabel).

Heb je nog geen provider (je betaalt nog geen abonnement), dan kun je zelf contact opnemen met KPN of Ziggo (of andere kabelaar). Geef daarbij duidelijk aan dat je wel een aansluitpunt hebt, maar dat die niet werkt. 

Wat moet ik doen als ik geen ISRA-aansluitpunt heb?

Als je geen ISRA-aansluitpunt hebt, kun je contact opnemen met de provider waarbij je een (internet)abonnement wilt afsluiten. Deze aanbieder kan contact opnemen met KPN om een aansluiting te verzorgen. De kosten hiervoor kunnen aan jou worden doorberekend, maar dat hoeft niet. De provider bepaalt of zij de kosten wel of niet op zich nemen. Geef daarom altijd uitleg over je situatie en vraag van tevoren wie deze kosten betaalt. 

Wat kan ik doen als ik geen glasvezel of kabelaansluiting heb?

Je kunt contact opnemen met je provider, maar het bedrijf is niet verplicht om voor een glasvezel of kabelaansluiting te zorgen.

Mag ik mijn aansluitpunt zelf verplaatsen?

Nee, omdat de providers verantwoordelijk zijn voor deze aansluiting mag je dit niet zelf doen. Als er problemen ontstaan ‘achter’ het aansluitpunt, moet de provider dit oplossen. 

Als iemand anders het aansluitpunt verplaatst of vernielt, is de kans groot dat je als bewoner voor de kosten opdraait. Neem daarom altijd contact op met de provider en maak duidelijke afspraken.

Diensten zonder kabels

Als je alleen wilt bellen, dan heb je vaak genoeg aan een mobiel abonnement. Televisie kan je over de ether ontvangen met Digitenne. Met een schotel kan je een groot aanbod aan zenders ontvangen met CanalDigitaal of via Joyne. 

Ook internet kun je thuis via het mobiele netwerk ontvangen. Bijvoorbeeld met T-Mobile 4G voor Thuis en KPN Internet Buitengebied 4G

Deze opties zijn wel duurder, dus voor de lange termijn kan het verstandiger zijn om zelf voor een nieuw aansluitpunt te betalen. Via mijn aansluiting.nl kun je een offerte aanvragen. De kosten zijn dan volledig voor eigen rekening.

Lees ook: