icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Vast bellen via de provider

Naast de mobiele telefoon is een vaste lijn thuis gemakkelijk. Wat kost het bellen via de internet- en/of tv-aanbieder eigenlijk? En waar moet je op letten?
Silvia Smit
Silvia Smit

Expert Elektronica

bellen-via-provider

Vaste telefonie bij je alles-in-1-abonnement

Voordat je vaste telefonie in combinatie met internet en/of tv aanschaft: 

  • Check of de vaste lijn nog wel nodig is. Gebruik je meestal je mobiele telefoon, dan kun je beter stoppen met de vaste lijn. Dat scheelt, buiten eventuele gesprekskosten, zo’n €60 abonnementskosten per jaar. Een goed alternatief kan ook bellen via internet zijn, bijvoorbeeld met Skype.
  • Analyseer je belgedrag. Er zijn grofweg 2 soorten abonnementen:
    - onbeperkt bellen naar vaste en/of mobiele nummers:  de gesprekskosten zitten al in het maandbedrag.
    - gesprekskosten komen bovenop het maandbedrag, afhankelijk van hoeveel je belt. Soms gelden aparte bedragen voor bellen in het weekend of ’s avonds.
  • Doe de postcodecheck op de website van de aanbieder of in onze alles-in-1-vergelijker. Niet elke aanbieder opereert in alle regio’s.
  • Let op de extra’s zoals tijdelijke acties, aparte tarieven voor het bellen naar de klantenservice, buitenlandse nummers en servicenummers. De meeste tarieven staan op de site van de aanbieder.
  • Check de ProviderMonitor. Zo’n 11.000 panelleden melden ons maandelijks hun ervaringen met hun provider. Bekijk welke provider de beste alles-in-1-provider is. 

Bij vaste telefonie via de internet- of tv-aanbieder heb je minder keuze uit verschillende abonnementen dan bij mobiele telefonie. Let wel op met abonnementen die door de lage maandbedragen aantrekkelijk lijken. De kans is groot dat er addertjes onder het gras zitten, waardoor ‘voordelig bellen’ vies kan tegenvallen.  

Combinatiepakketten

Bellen met de vaste lijn zit bij de meeste providers altijd in een combinatiepakket met internet, televisie of beide: het zogenoemde alles-in-1- of triple-play-pakket. Alleen KPN biedt vaste telefonie ook los aan (dus niet in combinatie met internet en/of tv).

  • De kabelmaatschappijen (Caiway, Delta/ZeelandNet en Ziggo) zijn van origine tv-aanbieders. Bij hen is een tv-abonnement dan ook verplicht. Deze kost gemiddeld €18 per maand.
  • Bij aanbieders zoals KPN, Online.nl, Tele2, Telfort en XS4All moet je in elk geval een internetabonnement nemen. Een pakket met een internetsnelheid van 30 Mb/s is er vanaf circa €27 per maand.  

Abonnementskosten

Er zijn grofweg 2 soorten abonnementen voor de vaste lijn:

  • Standaard (of basis genoemd), waarbij de rekening voor de gesprekskosten achteraf op de mat valt. Deze kosten kunnen per maand variëren, want ze zijn afhankelijk van hoeveel je gebeld hebt.
  • Een variant waarbij onbeperkt bellen inbegrepen is. Hiervoor betaal je een extra bedrag (rond de €10) dat in het maandbedrag zit.

NB: onder andere bij KPN en Telfort zijn de abonnementskosten voor vast bellen €0. Je betaalt voor standaard telefonie dus niets extra ten opzichte van een pakket met alleen internet. Gesprekskosten komen er nog wel bovenop.

Starttarieven en gesprekskosten

De gesprekskosten bij een standaardabonnement bestaan uit een starttarief per telefoongesprek en een gesprekstarief, voor het aantal ‘tikken’. Veel korte gesprekken voeren is verhoudingsgewijs duur.

Starttarieven zijn gelijk voor bellen naar vaste en mobiele nummers. Er bestaan nog abonnementen zonder starttarief. Dat lijkt gunstig, maar let op: je betaalt maandelijks een paar euro extra en/of de gesprekstarieven zijn hoger.

Gesprekstarieven liggen bij veel providers (KPN, Ziggo) rond de €0,12. Dat is een fors bedrag als je het vergelijkt met de gesprektarieven die in de mobiele wereld gelden (€0,05). En soms is het gesprekstarief tussen bellen naar een vaste lijn of een mobiele lijn verschillend (naar mobiel is dan 3x zo hoog). 

Belangrijk nog bij vast bellen is de manier van afrekenen; gelukkig gaat dat bij alle providers per seconde. Wie 4 minuten en 13 seconden belt, betaalt ook voor die 4 minuten en 13 seconden.

Onbeperkt bellen

Voor mensen die veel bellen, hebben de providers ‘onbeperkt bellen’ in het leven geroepen. Met starttarieven en gesprekskosten heb je dan niets te maken: je betaalt een hoger maandbedrag voor al het belverkeer naar mobiele en vaste nummers. Maar let op: er zijn uitzonderingen: sommige providers werken nog met een maximum aantal minuten of er zijn alleen vaste nummers inbegrepen.

Daarnaast hebben enkele providers nog abonnementen met een onbeperkt-bellen-variant in de avond (na 19.00 uur) en in het weekend. Bel je daarbuiten, dan betaal je de gewone start- en gesprekstarieven. 

Voicemail, klantenservice en nummerbehoud 

De voicemail inschakelen kost niets, maar soms betaal je wel voor het bellen naar je eigen voicemail om berichten af te luisteren. Ook bellen naar de klantenservice is niet bij elke provider inbegrepen. 

Wil je overstappen naar een andere provider, dan kun je altijd je nummer behouden. Het is alleen niet altijd gratis (€10).

 
Meer lezen:

Nieuwste artikelen

Test alles-in-één-providers