icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd

Wat moet je doen als je bij je vliegreis problemen hebt met je bagage? En wie draait er op voor eventuele schade? 
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

bagage-kwijt

Meld bagageproblemen direct

Welke problemen je met je bagage ook hebt: meld ze onmiddellijk bij de vertegenwoordiging van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven van aankomst. Is de vlucht onderdeel van een pakketreis die is geboekt bij een reisorganisator? Dan is de reisorganisator medeaansprakelijk en moet de hostess of reisleiding hulp en bijstand verlenen.

Is de bagage kwijt? 

  • Meld vermiste bagage meteen bij de bagageservicebalie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke in. Bewaar de kopie goed. 
  • Claims over vermiste bagage moet je binnen 3 weken indienen. Is je bagage daarna nog spoorloos, dan is de luchtvaartmaatschappij volgens internationale verdragen aansprakelijk tot een maximum van circa €1300; onafhankelijk van de werkelijke waarde. 
  • Het is ook mogelijk om online bij de vliegmaatschappij je bagage te traceren of aanvullende informatie te vinden:

Is de bagage vertraagd? 

  • Meld vertraagde bagage meteen bij de bagageservicebalie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke in. Bewaar de kopie goed. 
  • Dien binnen 3 weken een klacht in en meld na ontvangst van de bagage eventuele schade.
  • Het is gebruikelijk dat maatschappijen de kosten voor essentiële benodigdheden vergoeden totdat je bagage is opgespoord, zoals toiletartikelen en kleding.
  • Check in de voorwaarden of bij de maatschappij hoeveel maximaal vergoed wordt. Bij een vertraging van 48 uur of meer is dat meer dan bij een korte vertraging. Bewaar de bonnen van de aankopen, zodat je de kosten kunt claimen. 

Is de bagage beschadigd? 

  • Meld beschadigde bagage meteen bij de bagageservicebalie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke in. Bewaar de kopie goed. 
  • Dien binnen 7 dagen een schriftelijke klacht in bij de luchtvaartmaatschappij, met kopieën van het PIR-formulier, de boardingpass, het bagage-ontvangstbewijs (sticker met streepjescode) en foto’s van de beschadiging. 

Luchtvaartmaatschappij of reisverzekering

Behalve bij de luchtvaartmaatschappij kun je ook een claim indienen bij de reisverzekering. Je krijgt van je verzekeraar soms meer terug dan wanneer je alleen de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stelt. Vergoedt de verzekering de schade niet volledig, claim dan het restant bij de luchtvaartmaatschappij.

  • ANVR-reisorganisaties hoeven volgens hun voorwaarden de schade niet te vergoeden als deze ook volledig wordt gedekt door de reisverzekering.
  • Is het ticket betaald met een creditcard, dan is daaraan soms ook een verzekering voor bagage gekoppeld.

Claim afgewezen

Wordt je claim afgewezen, dan kun je in Nederland een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Betreft het een ander land, neem dan contact op met de nationale toezichthouder.

Vlucht vertraagd?

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Nieuw & interessant

  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.
  • Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie
    Nieuws  |  1 sep.

    Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

    Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald.