icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd

Wat moet je doen als je bij je vliegreis problemen hebt met je bagage? En wie draait er op voor eventuele schade? 
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

bagage-kwijt

Meld bagageproblemen direct

Welke problemen je met je bagage ook hebt: meld ze onmiddellijk bij de vertegenwoordiging van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven van aankomst.

Is de vlucht onderdeel van een pakketreis die is geboekt bij een reisorganisator? Dan is de reisorganisator aansprakelijk. De hostess of reisleiding moet hulp en bijstand verlenen, bijvoorbeeld door een aantal essentiële zaken te verstrekken of te vergoeden, zoals toiletartikelen.

Is de bagage kwijt? 

  • Meld vermiste bagage meteen bij de bagageservicebalie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke in. Bewaar de kopie goed. 
  • Claims over vermiste bagage moet je binnen 3 weken schriftelijk indienen met kopieën van het PIR-formulier, de boardingpass en het bagage-ontvangstbewijs (sticker met streepjescode). Is je bagage daarna nog spoorloos, dan is de luchtvaartmaatschappij volgens internationale verdragen aansprakelijk tot een maximum van circa €1300; onafhankelijk van de werkelijke waarde. 
  • Het is ook mogelijk om online bij de vliegmaatschappij je bagage te traceren of aanvullende informatie te vinden:

Is de bagage vertraagd? 

  • Meld vertraagde bagage meteen bij de bagageservicebalie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke in. Bewaar de kopie goed. 
  • Dien binnen 3 weken een schriftelijke klacht in en meld na ontvangst van de bagage eventuele schade. Stuur kopieën mee van het PIR-formulier, de boardingpass, het bagage-ontvangstbewijs (sticker met streepjescode) en eventueel foto’s van de beschadiging. 
  • Het is gebruikelijk dat maatschappijen de kosten voor essentiële benodigdheden op je reisbestemming (dus niet thuis) vergoeden totdat je bagage is opgespoord, zoals toiletartikelen en kleding.
  • Controleer in de voorwaarden of bij de maatschappij hoeveel maximaal vergoed wordt. Bij een vertraging van 48 uur of meer is dat meer dan bij een korte vertraging.
    Bewaar de bonnen van de aankopen, zodat je de kosten kunt claimen. 

Is de bagage beschadigd? 

  • Meld beschadigde bagage meteen bij de bagageservicebalie. Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul dit ter plekke in. Bewaar de kopie goed. 
  • Dien binnen 7 dagen een schriftelijke klacht in bij de luchtvaartmaatschappij, met kopieën van het PIR-formulier, de boardingpass, het bagage-ontvangstbewijs (sticker met streepjescode) en foto’s van de beschadiging. 

Luchtvaartmaatschappij of reisverzekering

Behalve bij de luchtvaartmaatschappij kun je ook een claim indienen bij de reisverzekering. Je krijgt van je verzekeraar soms meer terug dan wanneer je alleen de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stelt.

Vergoedt de verzekering de schade niet volledig, claim dan het restant bij de luchtvaartmaatschappij.

  • ANVR-reisorganisaties hoeven volgens hun voorwaarden de schade niet te vergoeden als deze ook volledig wordt gedekt door de reisverzekering.
  • Is het ticket of de koffer betaald met een creditcard, dan is daaraan vaak ook een verzekering voor bagage gekoppeld.

Claim afgewezen

Als je problemen hebt met de (ANVR-)reisorganisatie, kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.

Tips

  • Fotografeer de buitenkant van je koffer of tas en de inhoud, voor het geval die zoekraakt of beschadigd raakt.
  • Ga na of je bagage onder jouw naam wordt ingecheckt. Bij problemen moet je namelijk bewijzen dat de bagage op jouw ticket is ingecheckt.
  • Bewaar altijd de bagagesticker en je instapkaart totdat je alle bagage terug hebt. Bij problemen heb je ze nodig.
  • Neem waardevolle en breekbare spullen mee in je handbagage.
  • Is je bagage meer waard dan wat er maximaal uitgekeerd kan worden, maak dit dan kenbaar als je boekt. Misschien moet je dan meer betalen voor het bagagevervoer, maar je hebt dan wel recht op een hogere uitkering bij problemen.
  • Bewaar altijd alle aankoopbonnen van de extra kosten die je maakt bij bagageproblemen.

Vlucht vertraagd?

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Nieuw & interessant

  • zoekgeraakte-bagage-koffer
    Nieuws  |  20 okt.

    Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

    De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.
  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.