icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Opzeggen en aanpassen abonnement

Je wilt van je abonnement af, naar een andere provider overstappen of je bent op zoek naar een beter aanbod. Misschien gebruik je de vaste telefoonlijn niet meer, wil je een ander tv-pakket of een hogere internetsnelheid. Hoe pak je dat aan?
Silvia Smit
Silvia Smit

Expert Elektronica

Artikel_Opzeggenenaanpassenabo

Aanpassen abonnement

Ook als je tevreden bent over je huidige provider kun je je abonnement herzien. Je bespaart vaak behoorlijk door het abonnement aan te passen. Verlaag bijvoorbeeld je internetsnelheid of zet extra zenderpakketten stop. Neem een abonnement zonder vaste telefoonlijn wanneer je hier weinig gebruik van maakt. Neem om je abonnement aan te passen contact op met je provider. Dit kan telefonisch, maar bij veel providers is het mogelijk om via hun website je abonnement direct aan te passen.

Vraag een aanbod van je huidig provider

Wil je een beter aanbod van je provider? Kondig dan aan dat je wilt overstappen naar een andere provider. Zo geef je de provider nog een laatste kans om je als klant te behouden met een mooi aanbod. Soms zijn er ook acties waar je nog niet van wist. Niet geschoten is altijd mis.

Voorwaarden van je huidige contract

Het is niet altijd mogelijk om direct over te stappen naar een ander provider.

Zit je nog binnen je eerste afgesproken contractperiode (van meestal één jaar) of heb je uitdrukkelijk ingestemd om een contract na de contractduur te vernieuwen of te verlengen? Dan ben je gebonden aan die afspraken met je provider. Het is daarom handig om je contractgegevens te controleren. Dit doe je via de website van je provider of vraag ernaar bij de klantenservice.

In alle andere gevallen is de opzegtermijn één maand. De opzegtermijn begint op de dag dat je jouw contract opzegt. Zeg je per 6 januari op, dan moet je provider het contract uiterlijk per 7 februari beëindigen.

Vergelijken

Als je direct kunt overstappen naar een andere provider verken dan je opties. Bekijk de alles-in-1 vergelijker welke abonnementen er mogelijk zijn op jouw adres.

Overstapservice

Heb je een nieuwe provider gevonden? Zeg dan nog niet je huidige abonnement op! Dat hoef je vaak namelijk helemaal niet zelf te doen. Gebruik een overstapservice, zoals die van de Consumentenbond of die van je nieuwe provider. Zij zeggen je huidige abonnement op of vertellen je welke stappen je in welke volgorde moet nemen. In sommige gevallen moet je namelijk wel zelf de opzegging bij je huidige provider doorgeven. Je nieuwe provider informeert je hierover en zal je vaak al een voorbeeldbrief geven.

Kwaliteit klantenservice

Een provider kan een mooi aanbod hebben, maar of de service ook goed is, merk je pas als je er een beroep op doet. We onderzoeken maandelijks de kwaliteit van providers met een online-panel van duizenden consumenten. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van de klantenservice van de verschillende providers verschilt. 

Bekijk wie de beste alles-in-1 provider is en hoe de rest scoort.

 

Problemen met je provider

Zit je regelmatig zonder internetverbinding, hapert je tv-beeld of heb je andere problemen met je provider? Bekijk dan de veelgestelde vragen over problemen en klachten met providers en volg ons stappenplan om te klagen bij je provider.

Tips

  • De nieuwe provider rekent doorgaans activatiekosten. Die liggen over het algemeen tussen de €20 en €30, maar worden bij acties vaak kwijtgescholden.
  • Kies je weer voor een abonnement met vaste telefonie, geef dan bij je nieuwe provider aan of je je telefoonnummer wilt meenemen. De nieuwe provider regelt dit.
  • Gebruik je nu het e-mailadres van je provider (janjansen@provider.nl)? Dan kun je dat in de meeste gevallen niet meenemen naar de nieuwe provider, dat raak je bij het opzeggen kwijt. Alleen bij XS4ALL, Solcon en KPN kun je je mailadres tegen forse betaling per maand blijven gebruiken als je overstapt. Je neemt dan een extra e-mailpakket af. Met een webmailadres, zoals Gmail of Outlook, ben je niet afhankelijk van een provider.
  • Het is handig een monteur in te schakelen, die ervoor zorgt dat alles thuis goed werkend wordt opgeleverd. Check of de monteur gratis is.

*Laatst gewijzigd op 28 maart 2017

Nieuwste artikelen

Test alles-in-één-providers