icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Veelgestelde vragen over de vergelijker

Vergelijk de alles-in-1-providers op internetsnelheid, tv-aanbod en prijs. Zie eenvoudig wat de verschillen zijn en welke het beste bij je past. Je kunt via de Consumentenbond ook direct een alles-in-1 abonnement afsluiten.
Silvia Smit

Expert Elektronica


Waarom vragen we adresgegevens?

We vragen je naar adresgegevens (postcode en huisnummer), omdat niet alle providers overal hun diensten leveren. Soms zijn bepaalde pakketten niet mogelijk op jouw postcode. Je adresgegevens worden alleen gebruikt voor het regelen van de overstap.

Vergelijken en overstappen met de Consumentenbond

Vergelijken kun je doen vanwege betere voorwaarden zoals een lagere prijs, een snellere internetverbinding of een betere dienstverlening. Met behulp van onze vergelijker kun je eenvoudig internetproviders vergelijken en eventueel overstappen.

Doe de Postcodecheck

Vul je postcode en huisnummer in en geef aan welke diensten (pakket) je wilt vergelijken (internet, bellen en/of digitale televisie al dan niet in combinatie met elkaar). Het is handig om recente facturen bij de hand te houden.

Vergelijk aanbieders

Met behulp van de vergelijker kun je eenvoudig alle providers vergelijken die op jouw postcode kunnen leveren met bijbehorende contracten. Klik op 'Vergelijk'om een aantal providers naast elkaar te zetten. Zit er een aanbieder met abonnement bij dat bij je past (kijk bij 'Meer weten' voor meer informatie), dan kun je hier naar overstappen. Selecteer de knop 'Aanvragen'. De toekomstige provider beoordeelt de uiteindelijke aanvraag.

Is de vergelijker van de Consumentenbond van meer partijen?

Voor het actueel houden van de producten en tarieven werkt de Consumentenbond samen met Pricewise, een onafhankelijke partij die internet- telefonie- en digitale televisiebieders vergelijkt.

Hoe recent zijn de gegevens van de vergelijker?

De prijzen en tarieven van de vergelijker worden dagelijks ververst. De vermelde beoordeling van de beste internetprovider (Beste uit de Test) komt uit ons onderzoek 'de Providermonitor'. Deze beoordeling wordt 4 keer per jaar bijgewerkt.

Welke aanbieders zitten in de vergelijker?

De volgende internetproviders en tv-aanbieders zitten in onze vergelijker: KPN (ook met Digitenne), XS4ALL, Telfort, Caiway, Fiber, Online.nl, Stipte, Tele2, T-Mobile (Thuis) en Ziggo. Deze providers vertegenwoordigen zo'n 90 tot 95% van de markt. Kleinere providers missen we helaas (bijvoorbeeld ZeelandNet/Delta). We streven ernaar om alle providers in de vergelijker te hebben. Providers van internet en tv hoeven niet te betalen om in de vergelijker te mogen. Zij moeten hiervoor wel 'toegang' verlenen tot systemen. Regelmatig voeren we hier gesprekken over met ontbrekende providers.

Waarom staat een aanbieder niet bij de resultaten?

Het kan voorkomen dat je een bepaalde aanbieder zoekt of verwacht te vinden in de resultatenpagina en dat die aanbieder er niet bij staat. Daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn:

  • De aanbieder levert niet op jouw adres (glasvezel ligt bijvoorbeeld nog niet overal)
  • De internetsnelheid op je adres is te laag om een bepaald pakket te kunnen afnemen (dan is internet, bellen en tv niet mogelijk, maar misschien wel internet en bellen)
  • De aanbieder staat misschien onderaan de pagina bij 'meer resultaten'
  • De aanbieder zit niet in onze vergelijker (zie punt 5, Welke aanbieders zitten in de vergelijker?)
  • Toekomstige (glasvezel-)projecten staan niet in de vergelijker

Ten slotte: let op toevoegingen bij huisnummers. Daar gaat ook wel eens wat mis. Gaat er nog steeds iets niet zoals het hoort, laat het ons dan weten.

Hoe lang duurt het voordat ik ben overgestapt via de vergelijker?

Na ongeveer 2 weken kun je het contract van de aanbieder thuisgestuurd krijgen, vervolgens is de aansluiting binnen 4 tot 6 weken voltooid.

Kan ik een overstap annuleren?

Na ontvangst van de bevestiging van je aanbieder heb je een bedenktijd van 14 werkdagen, binnen deze periode kun je zonder opgaaf van redenen je contract opzeggen. De wijze waarop je dit kunt doen staat vermeld in het contract dat je toegezonden wordt.

Moet ik zelf mijn oude abonnement opzeggen?

Volg hiervoor de overstapaanwijzingen bij je nieuwe provider.

Waarmee onderscheidt de Consumentenbond zich van andere vergelijkers?

Om een goede afweging te kunnen maken, zien gebruikers bij het vergelijken ook de resultaten van ons panelonderzoek naar de kwaliteit van de grootste aanbieders.

Verdient de Consumentenbond aan een eventuele overstap?

De Consumentenbond ontvangt per consument die overstapt een vergoeding. De inkomsten worden onder meer gebruikt voor het uitvoeren van het panelonderzoek - de Providermonitor - en voor het in stand houden en doorontwikkelen van de vergelijker.

De vergoedingen zijn als volgt (afgerond):

  • voor Internet €13;
  • voor Digitale TV €20;
  • voor Internet & Bellen €20;
  • voor Internet & Digitale TV €20;
  • voor Internet & Bellen & Digitale TV €24.

Providers hoeven niet te betalen om mee te mogen doen aan de vergelijker. De vergelijker staat 'open'voor alle providers van internet en tv.

Is de vergelijker er alleen voor leden van de Consumentenbond?

Zowel leden als niet-leden kunnen vergelijken en overstappen met de vergelijker van de Consumentenbond.

Waar kan ik terecht met een klacht over het vergelijken en overstappen?

Als je bent overgestapt met de vergelijker van de Consumentenbond, kun je met vragen of klachten bellen naar: 088–6699088 (4 cpm). Wij zijn hiervoor bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 20.00 uur.

Direct internetproviders vergelijken.

Nieuwste artikelen

Test alles-in-één-providers