icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Te veel keurmerken webwinkels

Nieuws|Een keurmerk heeft pas zin als het betrouwbaar is, duidelijk informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Consumenten verliezen het vertrouwen in keurmerken door de wildgroei en onduidelijkheid waar het keurmerk voor staat. Ze vinden dat er er vooral te veel keurmerken zijn voor voedingsmiddelen (53%) en webwinkels (22%).

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op:15 januari 2016

online kopen te veel keurmerken

Welke keurmerken voor webwinkels zijn er?

Deze keurmerken staan garant voor een bepaalde service. Een webwinkel met zo'n keurmerk hanteert de algemene voorwaarden die met de Consumentenbond zijn afgesproken. Je kunt bovendien naar een onafhankelijke Geschillencommissie stappen als je een geschil hebt met een aangesloten webwinkel.  

Naast Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk zijn er nog vele andere webwinkelkeurmerken: bijvoorbeeld:

Het is niet vreemd dat er zo veel keurmerken zijn, want iedereen kan een keurmerk beginnen. Vertrouw dus niet zomaar op een keurmerk, en controleer (ook) op een andere manier of een webwinkel betrouwbaar is.

Check het keurmerk

Check wel of de webwinkel ook echt actief lid is van één van de keurmerken. Sommige webwinkels zetten het logo op hun website maar zijn niet echt lid. Je kunt op de ledenpagina van Thuiswinkel Waarborg of de ledenlijst van Webshop Keurmerk kijken of een webshop is aangesloten.

Bron: ACM en Thuiswinkel.org
 
Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Artikel betaaltoeslagen online aankopen
    28 mrt.

    Betaaltoeslagen bij online aankopen

    Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Voor andere betaalmiddelen wel.
  • rabo-safe2pay-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  28 mrt.

    Rabo Safe2Pay

    Sinds kort kun je bij een aantal webwinkels betalen via Rabo Safe2Pay. Wij namen de betaaldienst onder de loep.
  • postbezorging-postnl
    26 mrt.

    Meeste klachten over PostNL

    Consumenten klagen bij ons het meeste over PostNL. Het aantal klachten verdubbelde zelfs in 2 jaar. Wat kun je doen als je de hele middag op je pakketje hebt zitten wachten?
  • postbezorging-postnl
    Nieuws  |  26 mrt.

    Consumentenbond wil gesprek met PostNL over klachten

    De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek om te horen wat het bedrijf gaat doen om het enorme aantal klachten over pakketbezorging terug te dringen.