icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Te veel keurmerken webwinkels

Nieuws|Een keurmerk heeft pas zin als het betrouwbaar is, duidelijk informatie geeft en onafhankelijk wordt gecontroleerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Consumenten verliezen het vertrouwen in keurmerken door de wildgroei en onduidelijkheid waar het keurmerk voor staat. Ze vinden dat er er vooral te veel keurmerken zijn voor voedingsmiddelen (53%) en webwinkels (22%).

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Gepubliceerd op:15 januari 2016

online kopen te veel keurmerken

Welke keurmerken voor webwinkels zijn er?

Deze keurmerken staan garant voor een bepaalde service. Een webwinkel met zo'n keurmerk hanteert de algemene voorwaarden die met de Consumentenbond zijn afgesproken. Je kunt bovendien naar een onafhankelijke Geschillencommissie stappen als je een geschil hebt met een aangesloten webwinkel.  

Naast Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk zijn er nog vele andere webwinkelkeurmerken: bijvoorbeeld:

Het is niet vreemd dat er zo veel keurmerken zijn, want iedereen kan een keurmerk beginnen. Vertrouw dus niet zomaar op een keurmerk, en controleer (ook) op een andere manier of een webwinkel betrouwbaar is.

Check het keurmerk

Check wel of de webwinkel ook echt actief lid is van één van de keurmerken. Sommige webwinkels zetten het logo op hun website maar zijn niet echt lid. Je kunt op de ledenpagina van Thuiswinkel Waarborg of de ledenlijst van Webshop Keurmerk kijken of een webshop is aangesloten.

Bron: ACM en Thuiswinkel.org
 
Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.