icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Oplichting door nepwebwinkels voorkomen?

De kans dat je een foute webwinkel tegenkomt is best groot. 1 op de 5 Nederlandse webinkels is onbetrouwbaar. Met deze tips word jij niet meer opgelicht.

Bert Quist

Bert Quist , Expert Geld & Privacy Bijgewerkt op:30 april 2019


  1. Zoek niet zomaar op een merknaam of artikelnaam in Google (of Google Afbeeldingen). Zoek via winkels die je kent of via vergelijkingssites.
     
  2. Check de ‘who is’ van het domein (zoek in Google op ‘WHOIS’) en controleer wanneer en waar het domein is geregistreerd. Het is verdacht als een site zeer recent is geregistreerd en is aangevraagd in het buitenland of onbekend is. Ook een vaag e-mailadres is verdacht.
     
  3. Bekijk een onbekende webwinkel op een groot scherm. Nepshops proberen mensen te lokken met advertenties op Facebook en Instagram, die veel mensen bekijken op hun smartphone. Op zo’n klein scherm zie je veel minder snel of een advertentie of webshop in de haak is.
     
  4. Let op de groene balk of het slotje. Een beetje bonafide webwinkel heeft een beveiligde https-verbinding én een certificaat dat de echtheid van de aanvrager is gecontroleerd. Dat herken je aan de groene balk of groen slot in de adresbalk.
     
  5. Maak screenshots. Koop je iets bij een onbekende shop? Maak schermafbeeldingen van het bestelproces en de betaling. Mocht het misgaan, dan heb je een extra bewijs van betaling voor de creditcardmaatschappij.
     
  6. Meld nepadvertenties op Facebook of Instagram. Zo rapporteer je die: klik op de drie puntjes > Advertentie rapporteren > Deze advertentie is ongepast > Het is misleiding of oplichting.

Lees meer over nepwebwinkels

Tip: Veilig online

Het boek Veilig online biedt een compleet overzicht van bedreigingen én praktische oplossingen om hackers te slim af te zijn. Ook lees je veel tips om je privacy te beschermen.

Bestel het boek

veilig online

 

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.