icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Online kopen over de grens

Online shoppen is makkelijk, leuk en niet aan grenzen gebonden. Je hebt toegang tot heel veel producten, die je (soms) niet in eigen land kunt vinden. Toch zijn er ook nadelen en moet je goed opletten wat je koopt.
Bert Quist
Bert Quist

Expert Geld & Privacy

Artikel buitenlandse webwinkels

Voor- en nadelen

Uit een steekproef blijkt dat bijvoorbeeld camera's en telefoonhoesjes via buitenlandse websites vaak goedkoper zijn dan in ons land. Ook voor dvd's en cd’s ben je in het buitenland vaak goedkoper uit.

Maar er zijn ook nadelen. Soms moet je lang wachten voor je bestelling aankomt of zijn de kosten hoger vanwege invoerrechten. Ook is het lastiger te beoordelen of de webwinkel waar je koopt wel veilig is. Bovendien heb je minder garantie op de veiligheid van het gekochte product.

Rechten

Heb je spijt van een aankoop bij een webwinkel in de EU, dan gelden dezelfde Europese regels voor online kopen als in Nederland. Je kunt je aankoop binnen 14 kalenderdagen terugsturen, met ingang van de dag nadat het product is ontvangen. Wanneer de leverancier je niet informeert over het bestaan van de bedenktermijn, kan die worden verlengd tot 12 maanden.

De bedenktijd geldt niet voor onder andere:

  • reizen
  • hotelovernachtingen
  • andere diensten waaraan een datum verbonden is
  • cd’s en dvd’s waarvan de verzegeling verbroken is

De kosten voor het terugsturen zijn voor de koper, tenzij de webwinkel heeft nagelaten om hem daarvan op de hoogte te stellen.

Voor websites buiten de EU gelden deze rechten dus niet, tenzij ze zich helemaal op de Nederlandse of Europese markt richten.

Als een product onveilig is en bijvoorbeeld tot brandschade of een verwonding heeft geleid, kun je bij schade tot en met €500 de verkoper aanspreken, en bij grotere schade de fabrikant (of importeur). Maar werkt de fabrikant, importeur of verkoper buiten Europa, dan zijn deze rechten veel moeilijker af te dwingen.

Productveiligheid

In de EU bestaat wetgeving voor productveiligheid. Op onder andere speelgoed en elektrische apparaten moet een CE-markering staan. Daarmee belooft een fabrikant of importeur dat een product voldoet aan de EU-wetgeving. Hoewel deze markering geen waterdichte garantie op veiligheid geeft – een fabrikant kan hem er zelf op zetten en wordt nauwelijks gecontroleerd -, is ‘iets beter dan niets’.

Als een fabrikant of importeur buiten de EU is gevestigd of zich niet op de Europese markt richt is de kans aanwezig dat hij deze verplichting niet kent, of dat hij de regels verkeerd interpreteert. Een importeur of verkoper moet erop toezien dat een CE-plichtig product deze markering heeft. Maar als je rechtstreeks iets van buiten de EU koopt, komt er geen importeur of verkoper aan te pas. Dan is er dus minder toezicht op de veiligheid. Bovendien hebben producten van een fabrikant of importeur van buiten de EU vaak geen veiligheidskeurmerk, zoals Kemakeur, GS of ENEC.

Veilig betalen

  • Betaal niet via onbeveiligde wifi-verbindingen (bijvoorbeeld hotels of internetcafés).
  • Let op of de website ‘secure’ is (https://).
  • Creditcards en PayPal kennen een chargebackregeling. Hiermee kun je de transactie ‘betwisten’ als een product niet wordt geleverd. De bewijslast ligt bij de verkoper.
  • Controleer achteraf de afschrijvingen van je bankrekening en creditcard.
  • Webwinkels mogen extra kosten in rekening brengen voor een betaalmiddel. Deze kosten mogen niet hoger zijn dan de werkelijke kosten die de webwinkel heeft voor dat betaalmiddel.

Levertijden en bezorgkosten

Vooral bij bestellingen via Chinese websites kunnen de levertijden flink oplopen. Een probleem is dat lang niet alle webwinkels leveren aan Nederlandse klanten. Dit wordt soms pas duidelijk als je wilt betalen.

Tip: let goed op de bezorgkosten. Die verschijnen vaak pas op het laatst en zijn vaak niet in euro’s. Soms verdwijnt je voordeel wanneer je de prijs omrekent naar euro’s.

Invoerrechten

Wie iets in het buitenland koopt, moet aangifte doen en soms invoerrechten betalen. Vrijwel altijd doet het post- of koeriersbedrijf aangifte.

Het post- of koeriersbedrijf kan, als deze niet door de afzender zijn betaald, kosten in rekening brengen. Hoeveel belastingen en invoerrechten je betaalt, verschilt per product.

Voor producten uit een EU-land gelden geen invoerrechten. Voor producten uit landen buiten de EU hangen de invoerrechten en belastingen van de waarde en het product af.

  • Minder dan €22: geen invoerrechten en geen (omzet)belasting.
  • €22 tot €150: geen invoerrechten wel omzetbelasting (21%).
  • Meer dan €150: invoerrechten en omzetbelasting.

Tip: op invoercalculator.nl kun je een schatting maken van de bijkomende kosten.

Pas op voor namaak

Bij buitenlandse websites is het extra oppassen. Regelmatig worden namaakwinkels met dure merkartikelen zoals Gucci-tassen en UGG-laarzen uit de lucht gehaald. Producten worden door dergelijke shops nooit geleverd en het geld is dan allang weggesluisd.

De nepwinkels, die overigens regelmatig opduiken, hebben vaak kenmerken die aan het denken zetten:

  • opvallend lage prijzen
  • een slechte reputatie (als je naar de website zoekt)
  • namaakartikelen
  • je kunt alleen contact opnemen via een e-mailformulier

Lijkt de aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is dat meestal ook zo.

Stappenplan: veilig shoppen over de grens

Stap 1: vergelijk prijzen

Handige vergelijkingssites:

  • idealo (.de, .co.uk en .fr)
  • kelkoo (.de, .co.uk, .fr en .be)
  • kieskeurig.be, preistrend.de, shopping.com, ciao.co.uk, pricegrabber.com
  • shopzilla.com

Stap 2: let op overige kosten

  • Denk aan verzendkosten, btw (Engeland: VAT, Duitsland: MwSt) en kosten voor bijvoorbeeld het afrekenen met de creditcard of PayPal.
  • Buiten de EU: schat de invoerrechten, btw en inklaringskosten op invoercalculator.nl.

Stap 3: check de betrouwbaarheid

  • Bestel alleen op sites die een (e-mail)adres en telefoonnummer vermelden.
  • Bekijk of de website iets vermeldt over productveiligheid: voldoet zijn koopwaar aan Europese veiligheidseisen?
  • Check de aanbieder op de reviewsite trustpilot.com en googel de webshopnaam in combinatie met ‘klacht’ of ‘review’.

Stap 4: kijk hoe retourneren werkt

  • Zijn de retourkosten te hoog, overweeg dan een andere webwinkel.

Stap 5: betaal veilig

  • Gebruik een beveiligde wifi-verbinding en een goed beveiligde pc.
  • Check of de url begint met ‘https’ en of er een slotje staat.
  • Betaal het liefst via creditcard of PayPal, want dan geldt er een aankoopbescherming.

Haal je recht

Heb je iets tegoed van een buitenlands bedrijf, dan kun je via een (kostbare en tijdrovende) rechtszaak je gelijk proberen te halen. Gaat het om een Europees bedrijf en ben je niet tevreden met de reactie van de verkoper op jouw klacht? Wend je dan eerst tot het Europees Consumenten Centrum (ECC), deze organisatie biedt gratis juridische hulp.

Stel, je hebt een e-reader gekocht bij een Britse website. Ondanks meerdere klachtenbrieven ontvang je die e-reader nooit. Maar het aankoopbedrag wordt ook niet teruggestort. Of het huisje in de Ardennen, dat je boekte via een Belgische site, blijkt een zwijnenstal. Daar wil je financiële compensatie voor.

Je kunt dan een klacht indienen bij het ECC. Dit centrum kan voor je bemiddelen met de ondernemer of je klacht melden aan de geschillencommissie in het desbetreffende land. Deze hulp is gratis. Ook kun je zelf een klacht via het platform Online Dispute Resolution (ODR) aankaarten bij een (Europese) geschillencommissie.

Daarnaast kun je een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) starten. Dit kan als je maximaal €2000 tegoed hebt van het bedrijf waar je een klacht over hebt. Het is niet nodig persoonlijk voor de rechter te verschijnen, het online invullen van de standaardformulieren volstaat. Ook voor deze procedure kun je bij het ECC terecht, zij informeert consumenten over de mogelijkheden voor het starten van zo’n procedure.

Buiten Europa is het een stuk lastiger om je recht te halen. Voor webwinkels buiten de EU gelden namelijk geen algemene regels. Behalve op het gebied van productveiligheid. De CE-verplichting geldt ook voor buitenlandse winkels (ook al voldoen ze er dus niet altijd aan).

Hoe werkt een rechtsprocedure?

  • Vul online het vorderingsformulier (Formulier A) in.
  • Stuur dit naar de rechtbank.
  • Bewaar zelf altijd een kopie.
  • Uiterlijk 2 weken na ontvangst, stuurt de rechter het vorderingsformulier naar de tegenpartij. Die is verplicht binnen 30 dagen te reageren.
  • Reageert de tegenpartij niet, dan doet de rechter uitspraak. Reageert de tegenpartij wel, dan volgt de uitspraak binnen 30 dagen na ontvangst van de reactie.
  • Om het vonnis ook echt te laten uitvoeren, stuur je de tegenpartij een ‘certificaat van tenuitvoerlegging’, eventueel met een kopie van de uitspraak van de rechter.
  • Dit certificaat moet in de landstaal van de tegenpartij zijn opgesteld, je moet als eiser zelf voor een vertaling zorgen. Het afdwingen van een vonnis is soms lastig, omdat dit moet gaan volgens het recht in het land van de tegenpartij.

Om je te helpen bij het invullen van het formulier, hebben wij een stappenplan (pdf) gemaakt.

geldgids 7 2016



In de Geldgids van november 2016 staat het artikel Grenzeloos winkelparadijs (pdf voor leden).





Lees ook:

Nieuw & interessant

  • bitcoin
    30 nov.

    Betalen met bitcoins

    De bitcoin duikt steeds vaker op in het nieuws en wint aan populariteit. Maar wat is het en wat kunnen we ermee?
  • facebook-advertenties
    13 nov.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven blijken hun klantbestanden naar Facebook te sturen. Met als doel Facebook-gerichte advertenties aan te bieden. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.
  • facebook-advertenties-nieuws
    Nieuws  |  3 nov.

    Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

    Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens.
  • vvv-bon-kaart
    Nieuws  |  30 okt.

    VVV-kaart steeds minder waard

    Vanaf november 2017 is de vertrouwde VVV-bon alleen nog verkrijgbaar als plastic cadeaukaart. Als je de kaart niet binnen 3 jaar besteedt, raak je (een deel van) je tegoed kwijt. Dit geldt niet voor je oude bonnen.