Zo gaan 200 webwinkels om met retouren

Evelien Mansens Expert online kopenGepubliceerd op:21 november 2023
Hoe scoren de webwinkels?
Bekijk hieronder de uitkomsten van alle onderzochte webwinkels. Per webwinkel zie je hoe vaak te laat (of niet) is terugbetaald. En bij hoeveel van de bestellingen de (volledige) bezorgkosten zijn terugbetaald.
Wat hebben we onderzocht?
Voor de 8ste keer hebben we onderzocht of webwinkels zich aan de regels voor terugbetaling houden. We bestelden in totaal ruim 600 artikelen bij meer dan 200 (vooral Nederlandse) webwinkels.
Bij iedere webwinkel deden we op 3 verschillende momenten een aankoop. We stuurden iedere bestelling binnen 14 dagen (na herroeping) volledig terug. Webwinkels die niet binnen 14 dagen het hele aankoopbedrag terugbetaalden, stuurden we tot 2 keer toe een herinnering.
Hoe scoren de webwinkels?
Bekijk hieronder de uitkomsten van alle onderzochte webwinkels. Per webwinkel is aangegeven hoeveel van de 3 bestellingen te laat (of niet) is terugbetaald. En bij hoeveel van de bestellingen de (volledige) bezorgkosten zijn terugbetaald.
Sommige webwinkels rekenen geen bezorgkosten, dan staat er 'niet van toepassing' in de tabel.
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
