icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Chinese webshops

Winkelen bij Chinese webwinkels heeft het afgelopen jaar een flinke vlucht genomen. De prijzen zijn laag en het assortiment is groot. Maar is het wel verstandig om hier je aankopen te doen?
Bert Quist

Expert Geld & Verzekering


Chinese webshops zijn bezig aan een snelle opmars. Je koopt er elektronica, kleding, accessoires en andere hebbedingetjes. Aliexpress, Dealextreme, Miniinthebox, Lightinthebox en Tinydeal zijn bekende voorbeelden van nieuwe Chinese online warenhuizen. Met een goedkoop en uitgebreid assortiment storten zij zich op de wereldmarkt.

Is online kopen bij Chinese webshops aan te bevelen?

Het kopen van producten in Chinese webshops kan de moeite waard zijn, maar is zeker niet zonder risico. De Consumentenbond deed daarom onderzoek naar de ervaringen van consumenten. 80% van de panelleden die eerder wat kochten in een Chinese webshop is van plan om vaker iets te bestellen in China. Tegelijk meldt 25% dat ze weleens een probleem hebben gehad met een bestelling: de lage kosten wegen kennelijk zwaarder dan deze problemen. Lees meer over ervaringen met Chinese webshops.

Zijn de prijzen echt lager?

De prijzen van de Chinese webwinkels zijn laag, maar lastig te vergelijken met die van Nederlandse webwinkels. Van elk product kun je wel een goedkope variant vinden in een Chinese webshop, maar de vraag is of deze producten van dezelfde kwaliteit zijn. Soms worden bekende productnamen zoals 'S5' of 'Note' in de titel gebruikt, terwijl het duidelijk namaak is.

Hoe goed zijn die goedkope producten?

De ervaringen van consumenten met merkloze elektronica of Chinese merken lopen sterk uiteen. Van 'rotzooi' en 'troep' tot 'beter dan in Nederland'. De beoordeling en reviews van de verkoper en het product kunnen je helpen bij je aankoop. Maar kijk ook buiten de Chinese webshops naar ervaringen. Zoek het product en de verkoper op in Google, zeker bij duurdere aankopen.

Bedenk dat handleidingen en menu’s in het Chinees kunnen zijn of dat stekkers soms een aansluiting hebben die niet in Nederland te gebruiken is. Controleer dit in de beschrijving of doe navraag bij de verkoper.

Hoe lang moet ik wachten op mijn bestelling?

We bestelden 20 producten bij 10 verschillende webwinkels; hierbij kozen we voor de goedkoopste bezorgmethode. Het duurde gemiddeld 27 dagen voordat we een pakketje hadden ontvangen. Heb dus geduld. Soms heb je geluk en komt je pakketje binnen enkele weken aan. Heb je pech, dan kan het zo maar 6 weken of langer duren.

Moet ik verzendkosten betalen?

De webwinkels adverteren met 'free shipping' (gratis verzending), ook naar Nederland. Maar let op: alleen bij bestellingen onder de €22 hoef je niets extra’s te betalen. Is je bestelling duurder, dan kunnen er douanekosten bijkomen.

Tot €22   Geen bijkomende kosten
€22-€150 euro  21% btw + inklaringskosten
€150 of meer  21% btw + inklaringskosten + invoerrechten

De inklaringskosten en eventuele invoerrechten zijn afhankelijk van het soort product en de bezorger. Op invoercalculator.nl bereken je een schatting van de totale kosten. De rekening voor deze kosten krijg je pas bij bezorging en zijn dus niet te zien bij het afrekenen van je bestelling.

Hoeveel douanekosten betaal je in de praktijk?

De verkoper geeft altijd op het pakket aan wat de waarde van de inhoud is. Vaak klopt dit bedrag, maar soms wordt er een lagere waarde aangegeven. Die lagere waarde maakt de kans dat de douane het pakketje eruit haalt mogelijk kleiner. Houd er dus altijd rekening mee dat je bij aflevering nog douanekosten moet betalen. Heb je geluk, dan hoef je niets extra’s af te rekenen. Bij onze proefbestellingen boven de €22 moesten wij in 2 van de 3 gevallen douanekosten afrekenen bij de postbode.

Problemen met je bestelling?

Een kwart van de leden uit ons panel heeft weleens een product met mankementen ontvangen. Het gaat dan om beschadigde of verkeerde producten. Een enkele keer kwam een bestelling helemaal niet aan.

Over het algemeen helpt de klantenservice van de webshops de consument goed en reageren ze snel en met goede oplossingen. Meestal gaat de communicatie in het Engels. Het is daarnaast verstandig met creditcard of PayPal te betalen. Daarmee is je aankoop ook meteen beschermd.

Lees ook:

Nieuw & interessant