Hypotheekaanvraag: checklist documenten

Barbara van der Est Expert hypothekenBijgewerkt op:10 april 2025
Als je een hypotheek aanvraagt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk een hypotheekofferte. En zeker weten dat de hypotheek doorgaat. Zorg er dus voor dat je alle documenten die nodig zijn op tijd verzamelt.
Je huis taxeren
Besluit je definitief het huis te kopen, laat dan zo snel mogelijk je huis taxeren.
Goedkoop: de hybride taxatie op afstand
Is je hypotheek niet hoger dan 90% van de marktwaarde van de woning? Dan accepteren veel hypotheekaanbieders een online hybride taxatie van €95 van het bedrijf Calcasa. Ook wel desktop taxatie genoemd. Bekijk op de site van Calcasa welke geldverstrekkers een desktop taxatie accepteren.
Taxatie op locatie
Is je hypotheek wél hoger dan 90% van de marktwaarde van de woning? Dan heb je meestal een uitgebreide taxatie door een taxateur nodig. Zo'n taxatie kost tussen de €600 en €800.
Documenten bij hypotheekaanvraag
Informeer bij de hypotheekverstrekker of adviseur welke documenten je nog meer nodig hebt.
Denk hierbij aan:
- Voorlopig koopcontract bij een bestaande woning. Of de koop-/aanneemovereenkomst bij een nieuwbouwwoning.
- Een opgave van de geschatte kosten als je van plan bent om te verbouwen of te verduurzamen. Of een opgave van het meerwerk als je een nieuwbouwwoning koopt.
- Een kopie van je paspoort en eventueel dat van je partner.
- Werkgeversverklaring. Vaak niet ouder dan 3 maanden.
- Loonstrook(jes).
- Jaaropgaven.
- Voor ondernemers: de jaarcijfers van de laatste 3 kalenderjaren. Nieuw in 2025: cijfers van de laatste 36 maanden mag ook.
- Actuele afschriften van bank- en spaarrekeningen.
- Uitdraai(en) van mijnpensioenoverzicht.nl.
- Een overzicht van je schulden.
- Een opgave van je lopende studieschuld bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Zzp'ers en flexwerkers
Ben je een zzp'er of flexwerker? Toon dan je inkomen aan met jaarcijfers en een perspectiefverklaring.
Aandachtspunten bij aanvraag hypotheek
Vraag goed na hoe je de documenten moet aanleveren. En hoe lang bijvoorbeeld de werkgeversverklaring geldig blijft. Dit verschilt per bank. Scan alle documenten en sla ze op in een map op je computer. Zo kun je de documenten makkelijk terugvinden en versturen.
Gebruik onze checklisten
Je kunt onze checklisten gratis downloaden.
- Ben je je op dit moment aan het oriënteren op een huis of appartement? Bekijk onze checklist Huis bezichtigen.
- Kun je tips gebruiken voor een openingsbod? Bekijk onze checklist Bieden op een huis.
- Heb je al een bod uitgebracht en word je de eigenaar van een huis? Bekijk onze checklist Huis gekocht.