Consumentenbond laat nog 2700 nepwebshops verwijderen

Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:4 januari 2019
Bij het eerste onderzoek, in mei 2018, bleek al dat de criminelen hun nepwebshops bij een beperkt aantal bedrijven (registrars) registreert. Dat blijkt ook nu nog steeds zo te zijn. 86% van de op Nederland gerichte sites is ondergebracht bij het Indiase PDR of het Nederlandse Registrar.eu. Na een verzoek van de Consumentenbond hebben beide bedrijven de malafide sites offline gehaald.
Maatregelen
Openprovider, het bedrijf achter Registrar.eu, belooft vanaf begin 2019 alle binnenkomende aanvragen te scannen op verdachte kenmerken om zo de wildgroei aan malafide sites tegen te gaan. Ook SIDN, de stichting die alle .nl-websites beheert, gaat de strijd met de oplichters aan door de bezwaarprocedure voor verdachte sites vanaf januari 2019 terug te brengen van 35 naar 5 dagen. Hierdoor kunnen foute sites veel sneller uit de lucht worden gehaald.
Bij dit nieuwe onderzoek kreeg de Consumentenbond hulp van de bedrijven Dataprovider en Pointer, die met speciale systemen het web afspeuren naar verdachte webshops die eindigen op .nl of Nederlandstalig zijn.
Lees ook:
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
