icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond laat nog 2700 nepwebshops verwijderen

Nieuws
|
Chinese nepwebwinkels blijven een plaag voor Nederlandse consumenten. Tot die conclusie komt de Consumentenbond, die nog eens 3100 nieuwe malafide webshops uit China vond en er 2709 offline liet halen. Het totaal aantal websites dat de Consumentenbond in 2018 uit de lucht liet halen, komt hiermee op ruim 4500.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:4 januari 2019

nep-webshops

Bij het eerste onderzoek, in mei 2018, bleek al dat de criminelen hun nepwebshops bij een beperkt aantal bedrijven (registrars) registreert. Dat blijkt ook nu nog steeds zo te zijn. 86% van de op Nederland gerichte sites is ondergebracht bij het Indiase PDR of het Nederlandse Registrar.eu. Na een verzoek van de Consumentenbond hebben beide bedrijven de malafide sites offline gehaald. 

Maatregelen

Openprovider, het bedrijf achter Registrar.eu, belooft vanaf begin 2019 alle binnenkomende aanvragen te scannen op verdachte kenmerken om zo de wildgroei aan malafide sites tegen te gaan. Ook SIDN, de stichting die alle .nl-websites beheert, gaat de strijd met de oplichters aan door de bezwaarprocedure voor verdachte sites vanaf januari 2019 terug te brengen van 35 naar 5 dagen. Hierdoor kunnen foute sites veel sneller uit de lucht worden gehaald.

Bij dit nieuwe onderzoek kreeg de Consumentenbond hulp van de bedrijven Dataprovider en Pointer, die met speciale systemen het web afspeuren naar verdachte webshops die eindigen op .nl of Nederlandstalig zijn.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.