icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Winkels hardleers met nep-aanbiedingen

Nieuws|Veel winkels maken zich nog steeds schuldig aan nep-aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels. Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend. Hiermee overtreden zij de wet.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:24 september 2018

van-voor-prijzen

Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt specificeert dit door aan te geven dat die ‘van-prijs’ in de 3 maanden voorafgaand aan de ‘voor-prijs’ moet zijn gecommuniceerd. De Consumentenbond peilde daarom 3 maanden lang de prijzen bij 15 supermarkten, 5 drogisterijen, 5 bouwmarkten en 40 webwinkels. Vooral webwinkels gaan de fout in. Maar liefst 26 van de 40 maakten zich schuldig aan prijsmisleiding door onterecht een prijsvoordeel te suggereren.  

Fantasie-aanbiedingen 

Zo adverteerde webwinkel Otto met een Sony soundbar van €329 voor €189. In werkelijkheid kostte de soundbar in de 3 maanden daarvoor €205 en zakte vervolgens via €194 naar €189. Een korting van 8% in plaats van de voorgespiegelde 42%. Ook winkels die zich in een eerder onderzoek naar speelgoedaanbiedingen (2013 en 2014) van de Consumentenbond schuldig maakten aan prijsmisleiding gingen de fout in. Webwarenhuis Fonq meldt niet direct duidelijk dat de doorgehaalde prijzen adviesprijzen zijn, en dus nooit zijn gerekend aan de klant. En op de site van Wehkamp wemelt het nog steeds van de fantasie-aanbiedingen. Zo biedt het een stofzuiger aan van €399 voor €199, terwijl die in de afgelopen maanden tussen de €299 en €222 kostte.

Beterschap

Bij de andere winkels zijn het vooral de drogisterijen die de plank misslaan. Met name bij aanbiedingen van elektronica en voedingsmiddelen. Zo adverteerde Kruidvat met een elektrische tandenborstel van €99,99 voor €59,99, terwijl de tandenborstel al minimaal een half jaar voor €59,95 werd aangeboden en zelfs even voor €49,95. Bij de onderzochte supermarkten en bouwmarkten werden geen overduidelijke nep-aanbiedingen gevonden. De meeste winkels beloven beterschap en gaan hun site aanpassen.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • adviesprijzen-misleiden-witgoed-nieuws
    Nieuws  |  27 feb.

    Winkels misleiden met adviesprijzen

    Winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Zo spiegelen ze consumenten een niet bestaand voordeel voor.
  • onbegrijpelijke-afschriften-nieuws
    Nieuws  |  11 feb.

    Succes Meldpunt: bankafschriften iets begrijpelijker

    Vanaf 11 februari toont de Rabobank op afschriften direct de winkelnaam waar een aankoop is gedaan, als de winkel gebruik maakt van Rabo’s online betaalservice. Een succes voor het Meldpunt Onbegrijpelijke namen op bankafschriften.
  • nep-webshops
    Nieuws  |  4 jan.

    Consumentenbond laat nog 2700 nepwebshops verwijderen

    Chinese nepwebwinkels blijven een plaag voor Nederlandse consumenten. Tot die conclusie komt de Consumentenbond, die nog eens 3100 nieuwe malafide webshops uit China vond en er 2709 offline liet halen.
  • marktplaats-ervaringen-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  24 dec.

    Marktplaats Ervaringen

    Een tijdje geleden is Marktplaats gestart met 'Marktplaats Ervaringen'. Werkt het beoordelingssysteem? Wij proberen het voor je uit.