icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Ruitschade: wat valt onder de autoverzekering?

Ruim 30% van de claims bij autoverzekeraars bestaat uit ruitschade. Dit kost jaarlijks miljoenen. De vergoedingen lopen uiteen en zijn afhankelijk van de verzekeringsdekking. Steenslag zorgt doorgaans voor de meeste ruitreparaties. Dit komt bijvoorbeeld door een slecht wegdek.
Artikel ruitschade of sterrertje in je ruit

Wat valt onder ruitschade?

Een automobilist heeft gemiddeld eens in de 10 jaar te maken met ruitschade. Hieronder valt een ster, barst of ingeslagen ruit bij een inbraak. Maar let op: de dekking verschilt per verzekeraar. De ene verzekeraar keert alleen uit bij schade aan de autoruiten. De andere ook aan het zonnedak, panoramadak en glas van de koplampen. Krassen in de ruit worden lang niet altijd gedekt. Kijk dus altijd goed in de polisvoorwaarden van jouw autoverzekering.

Welke ruitschade vergoedt de verzekering?

Bij ruitschade gaat het om schade aan de ruit zelf en gevolgschade door ruitscherven. Ruitschade is niet gedekt met een WA-verzekering. Maar kun je meestal wel zonder gevolgen claimen op de beperkt cascodekking (WA+). Dit geldt ook voor schade door relletjes, brandschade, schade door diefstal en joyriding. Let op: Als de ruitschade ontstaan is door een ongeval, vergoedt een beperkt-cascoverzekering niks.

Beperkt-cascodekking of allrisk

Ruitschade is gedekt op een beperkt- of volledig-casco autoverzekering. Maar let op:

  • Het loont niet een beperkt cascodekking (WA+-verzekering) af te sluiten puur om goed verzekerd te zijn tegen ruitschade. Je betaalt maandelijks al gauw €5 à €10 meer premie dan bij een WA-verzekering. En moet de ruit vervangen worden, dan krijg je vaak te maken met een eigen risico. 
  • Krassen in de ruit zijn niet altijd gedekt of vallen onder de allriskdekking (volledig cascodekking) . Lees altijd de kleine lettertjes en voorkom vervelende verrassingen.

Sterretje in ruit: reparatie nodig?

De meningen verschillen over het gevaar van verder rijden met een sterretje of scheur in je ruit.

  • Zolang de ster niet vertakt is, mag je er wettelijk gezien mee doorrijden. Niet elke ruitschade hoeft dus gerepareerd te worden. 
  • Zolang de buts niet door de zogenoemde raamfolie heendringt, kun je er in principe mee verder rijden. Je kunt een sterretje in je ruit hier het beste op laten controleren. Het kan namelijk een ruitbreuk worden.
  • Vooral temperatuurverschillen kunnen van een ster een barst maken. Bijvoorbeeld als je de auto (te) snel verwarmt op een koude winterdag. Hoe langer je wacht met een reparatie, hoe lastiger het wordt. Een schone ruitbreuk is beter te repareren dan een oude omdat vuil zich kan ophopen in een breuk.

Eigen risico en herstelbedrijf

Let op het eigen risico bij ruitreparatie- of vervanging. Zoek ook uit waar je de schade laat herstellen. Als je je ruit moet laten vervangen, betaal je meestal een eigen risico – ook als je dit laat doen door een herstelbedrijf dat samenwerkt met je verzekeraar ('schadesturing'). Slechts bij een kwart van de verzekeraars betaal je geen eigen risico (peildatum augustus 2016, Bron: MoneyView). Bij de overige maatschappijen loopt het eigen risico uiteen van €45 tot €500 per schadegeval. Negatieve uitschieters zijn Ditzo (altijd €500 eigen risico voor ruitvervanging, ongeacht het herstelbedrijf) en Budgio (€250 tot €400 eigen risico).

Laat je de ruit repareren of vervangen door een bedrijf waarmee de verzekeraar geen overeenkomst heeft, dan is de vergoeding bij verschillende verzekeraars minimaal. Zo moet je de kosten soms volledig uit eigen zak betalen, heb je een hoog eigen risico tot €400 of €500 of heeft de claim een negatief effect op je bonus-malusladder (schadevrije jaren) en dus op de premie. Er zijn overigens (ruitschade)-herstelbedrijven die het eigen risico van je 'overnemen', als je daar de ruit laat herstellen.

Zelf een reparateur kiezen

Wie zelf wil bepalen waar de autoruit gerepareerd of vervangen wordt, kan bij 2 verzekeraars terecht. Allianz Neder­land en AllSecur hanteren voor hun auto­verzekeringen geen eigen risico bij repara­tie en vervanging van de ruit, of je nu wel of niet kiest voor een herstelbedrijf waarmee de verzekeraar samenwerkt. Zonne- en panoramadak zijn bij Allianz Neder­land en Allsecur echter uitgesloten. Overigens zijn zulke dakramen bij ongeveer de helft van de aanbieders niet verzekerd.

Zelf de reparatie betalen

Een sterretje laten repareren kost enkele tientjes tot zo'n €75. Ruitvervanging is stukken duurder en kost zo'n €200 tot €500, afhanke­lijk van het merk, type auto en de extra’s in de ruit. Zo betaal je meer als de ruit is voorzien van voorruitverwarming, regen­sensor, lichtsensor en/of automatische afstandsregeling. Onderhandel altijd over de prijs om een korting te bedingen.

Er zijn grote verschillen tus­sen (autoruit)herstelbedrijven. Belron domineert de consumentenmarkt met de labels Carglass, Autotaalglas en GlasGarage.nl. Het loont om ook een offerte aan te vragen bij een reparateur van buiten het Belron-concern, bijvoorbeeld merkdea­lers, Autoglaz, Euronet Autoruiten, Autoruit Express, Kwikfit en Correct Autoglas.

De goedkoopste ruit koop je tweedehands, alleen komen hier weer kosten bij voor montage. Je hebt daarnaast vaak geen garantie op de ruitvervanging.

Bij welke verzekeraars zit je wel/niet goed met ruitschade?

geldgids 6 2016In de Geldgids van september/oktober 2016 staat het artikel Ruitschade zelf lappen (pdf voor leden). Hierin staat een tabel met verzekeraars die zowel in positieve als negatieve zin opvallen. 

 

 

 

Ook interessant:

Test autoverzekeringen