icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hypotheekadvies van de Consumentenbond: veelgestelde vragen

Een hypotheek afsluiten doe je niet zomaar. Daarom leggen we uit hoe een hypotheek afsluiten via Hypotheekadvies van de Consumentenbond werkt en wat dat kost.

Barbara van der Est

Barbara van der Est , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:10 september 2018


Hoe werkt het?

Als je een belafspraak maakt met Hypotheekadvies van de Consumentenbond, belt de hypotheekadviseur je op het tijdstip dat je hebt afgesproken. Het kennismakingsgesprek is gratis. Is het toch niets voor jou, dan zit je nergens aan vast.

Maak je een vervolgafspraak, dan doorloop samen met je hypotheekadviseur telefonisch een aantal interactieve online tools via je persoonlijke online hypotheekoverzicht. De adviseur neemt hierbij met jou je persoonlijke situatie en je hypotheekwensen door. Je ontvangt een compleet digitaal adviesrapport.

Sluit je je hypotheek af via Hypotheekadvies van de Consumentenbond, dan stuur je digitaal alle gegevens zoals de werkgeversverklaring en het taxatierapport. Je krijgt dat een renteaanbod van de hypotheekaanbieder die jij hebt uitgekozen. De adviseur zorgt voor alle vereiste stukken zodat je naar de notaris kunt.

De Consumentenbond werkt voor deze dienst samen met onafhankelijk hypotheekadviseur Ikbenfrits.nl.

Wat kost het?

Een telefonisch hypotheekadvies met uitgebreid adviesrapport kost €500. Sluit je de hypotheek ook daadwerkelijk af via de Consumentenbond, dan zijn de bemiddelingskosten €1000. In totaal kost het hypotheekadvies €1500.

Je betaalt die €1500 bij de notaris, op het moment dat je hypotheek passeert.

Ben je zzp'er, dan kost het advies €750. Voor zzp’ers zijn hypotheekadviseurs namelijk gemiddeld een stuk meer tijd kwijt. Inclusief bemiddeling betaal je €1750.

Wanneer betaal ik?

Je betaalt de advieskosten en bemiddelingskosten bij de notaris, wanneer de hypotheek passeert.

Heb je een renteaanbod ontvangen van de hypotheekaanbieder, maar ga je toch niet verder met de hypotheekadviseur van de Consumentenbond? Dan rekenen we een bedrag van €500. Er zit op dat moment namelijk al veel tijd en moeite in je hypotheekaanvraag.

Is het hypotheekadvies onafhankelijk?

Het hypotheekadvies is 100% onafhankelijk. De Consumentenbond werkt samen met Ikbenfrits.nl. Ikbenfrits is geen onderdeel van een bank of verzekeraar en doet met een groot aantal aanbieders zaken. Ook laten we in adviesgesprekken en overzichten ook andere aanbieders zien, ook al kun je daar via ons geen hypotheek of overlijdensrisicoverzekering afsluiten.

Wat moet ik zelf doen?

Hypotheekadvies van de Consumentenbond helpt je met het afsluiten van je hypotheek vanaf het eerste gesprek tot en met de notaris. Je moet hiervoor zelf de benodigde documenten uploaden (zoals taxatierapport, werkgeversverklaring) en je gaat zelf naar de notaris om te tekenen. Ook kijk je tijdens de adviesgesprekken mee met interactieve online overzichten waarmee jij en de adviseur samen de beste hypotheek vinden. Wij vinden het belangrijk dat je zelf ook begrijpt wat voor product je afsluit.

Zijn er nog andere kosten?

Ja, als je een hypotheek afsluit komen er altijd kosten bij. Naast de kosten voor advies en bemiddeling moet je uitgaan van:

  • Notariskosten voor de hypotheekakte: ongeveer €700.
  • Taxatiekosten: ongeveer €400 (afhankelijk van de woning).
  • Vraag je NHG (Nationale Hypotheek Garantie) aan, dan betaal je hier voor borgtochtprovisie: 1% van de koopsom van het hypotheekbedrag. Dus voor een hypotheek van €250.000 betaal je €2.500 provisie aan NHG.

Wanneer je je hypotheek oversluit

  • De boeterente die je moet betalen aan je huidige hypotheekverstrekker.

Wanneer je een nieuw huis koopt

  • Notariskosten eigendomsakte: €500
  • Overdrachtsbelasting (bij bestaande bouw): 2% van de koopsom.
  • Bankgarantie: verschilt per hypotheekaanbieder.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Stuur je klacht per e-mail naar: hypotheekadvies@consumentenbond.nl en zet erbij dat het om een klacht gaat. Binnen 5 werkdagen krijg je een ontvangstbevestiging. Je ontvangt uiterlijk binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie per mail.

Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht? Stuur dan je klacht naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat kan via Kifid.nl of schriftelijk via:

Kifid
Postbus 93257
2509 AG Den Haag

Of leg je klacht voor aan de geschillencommissie van het Europees ODR Platform.

Kan ik ook langskomen?

Nee, je kunt niet langskomen. Wij geven alleen telefonisch advies. Wil je liever geen telefonisch hypotheekadvies? Zoek dan een adviseur op Advieskeuze.nl.

Ook interessant: