icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Ziekenhuistarieven vooraf onbekend

Consumenten hebben vaak geen enkel idee wat hun ziekenhuisbehandeling gaat kosten. Pas op het moment dat de rekening op de mat valt, wordt het tarief duidelijk. Dat moet anders vinden wij.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  6 september 2016

zorgkosten ziekenhuisbed

Tarieven onbekend

Ziekenhuizen plaatsen op hun site de zogenaamde ‘passantentarieven’. Dit zijn tarieven voor ziekenhuisbehandelingen die gelden als je niet verzekerd bent. In de praktijk is vrijwel niemand onverzekerd voor zorg. Informatie over gecontracteerde tarieven voor verzekerden is er niet of nauwelijks. Ongeveer de helft van de ziekenhuisbehandelingen kost minder dan je verplicht eigen risico. Voor deze kosten draai je dus zelf op. Daarom wil je niet meer betalen dan nodig is en graag vooraf weten wat je ongeveer kwijt gaat zijn. Helaas is voor de meeste consumenten pas duidelijk wat een behandeling kost, als de rekening binnen is.

Mysteryonderzoek

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zegde in 2015 toe dat het voor consumenten vanaf 1 april 2016 mogelijk is om vóór een ziekenhuisbehandeling de prijs te weten. Wij namen de proef op de som.

Vanaf 1 april 2016 belden mystery-patiënten naar 10 zorgverzekeraars en 30 ziekenhuizen om de prijs van 5 verschillende behandelingen op te vragen. De ene keer werd de prijs van een behandeling opgevraagd aan de hand van een beschrijving die de beller doorgaf, en de andere keer op basis van de zorgproductcode.

Conclusies

  • Zorgverzekeraars en ziekenhuizen verwijzen regelmatig naar elkaar als we vragen naar de gecontracteerde prijs voor een behandeling. Beiden zouden zelf ook het antwoord op de vraag moeten weten.
  • Zorgverzekeraars volstaan vaak door te vermelden dat de behandeling onder de verzekerde zorg valt en dat het eigen risico wordt aangesproken. Maar hoeveel je als patiënt precies kwijt bent blijft onduidelijk.
  • Een enkel ziekenhuis stelt dat prijsinformatie vertrouwelijk is. Dit is onzin.
  • Sommige zorgverzekeraars geven de prijzen niet telefonisch door. Je moet een formulier invullen om de tarieven op te vragen, of een e-mail sturen.
  • Als je wilt weten wat een behandeling kost, moet je een lange adem hebben. Doorverbinden was eerder regel dan uitzondering.
  • Een flink aantal contracten tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars blijkt nog niet rond te zijn voor dit jaar. In de ziekenhuizen waar het om gaat, zijn dus al duizenden patiënten behandeld zonder dat ook maar iemand weet wat de behandeling kost.
  • In de gevallen dat zorgverzekeraars of ziekenhuizen wél een exacte prijs doorgeven, is voor niemand te controleren of de prijs klopt. Voor hetzelfde geld gaat het om een passantentarief of de prijs van vorig jaar. En dat betekent dus alsnog wachten tot de rekening op de mat valt.

Kortom: nog steeds is het voor consumenten nauwelijks mogelijk om vooraf informatie te krijgen over de tarieven van een ziekenhuisbehandeling.

Wat vinden wij?

De consument tast in het duister als het om prijzen van ziekenhuisbehandelingen gaat. Wij vinden dat alle gecontracteerde prijzen per zorgverzekeraar bekend en openbaar moeten zijn op 19 november van het jaar vóór het jaar waar de prijzen voor gelden. We stuurden daarom alle zorgverzekeraars en ziekenhuizen in juli een brief met de eis om die tarieven openbaar te maken.

Omdat tot nu toe alleen CZ aan ons verzoek gehoor gaf, zijn wij samen met Open State Foundation een grootschalige actie begonnen om de tarieven op een andere manier te verzamelen. We hebben daar de hulp van consumenten voor nodig. Deel je ziekenhuisrekening met ons en help ons in de strijd om ziekenhuistarieven openbaar te maken.

Lees voor meer informatie onze actiepagina Wat kost mijn zorg?.

Nieuw & interessant

  • Kost mijn zorg 1200x800
    Nieuws  |  26 sep.

    Honderden euro’s prijsverschil voor zelfde ziekenhuisbehandelingen

    Er zitten nog steeds enorme prijsverschillen tussen ziekenhuizen voor dezelfde behandelingen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Veel tarieven zijn niet openbaar, waardoor de grote prijsverschillen niet zichtbaar zijn voor consumenten.
  • gebroken-arm-eigen-risico
    Nieuws  |  31 aug.

    NVZ stelt plan op voor vereenvoudiging eigen risico

    De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen doet het voorstel om bij eenvoudige ingrepen een vast bedrag van €150 aan eigen risico in rekening te brengen.
  • oude vrouw zorg
    Nieuws  |  23 aug.

    Te lange wachtlijsten verpleeghuizen

    Slechts 19% van de verpleeghuizen biedt plek binnen de landelijke norm van 6 weken. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Bij 47% van de verpleeghuizen duurt het langer, waarbij een half jaar geen uitzondering is.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.